Kortnytt

Investorkrig om Kinas e-handelsportaler

Kapitalsterke investorer velger side i en hard konkurranse mellom kinesiske e-handelsportaler.

19. feb. 2004 - 15:17

Mens utenlandske aktører som eBay og Yahoo! kives om andeler i det kinesiske markedet for e-handelsportaler – ikke for forbrukere, men for handel bedrifter i mellom – seiler flere innenlandske initiativ opp, med støtte fra kapitalsterke investorer.

Ifølge Computerwire har Alibaba.com, som allerede er Kinas største forretningsportal, reist ytterligere 82 millioner dollar for å utvide auksjonsnettstedet Taobao.com. Blant de nye investorene er Fidelity Capital, Grantie Global Ventures Venture TDF Pte Ltd fra Singapore. Den viktigste aksjonæren, etter ledelsen med Jack Ma, tidligere engelsklærer og i dag en av Kinas rikeste menn, i spissen, er Softbank Corp.

Yahoo! planlegger en felles e-handelsportal med den kinesiske internettportalen Sina.com, som skal være klar innen neste sommer. eBay har brukt over 180 millioner dollar på å kjøpe konkurrenten EachNet.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra