BEDRIFTSTEKNOLOGI

Indisk tynnklient blant verdens mest solgte

En indisk produsent av tynne klienter er blitt verdens fjerde største, og truer HPs tredjeplass.

25. mars 2004 - 13:05

ThinTech, en nordisk distributør av blant annet tynne klienter, melder om framgang i salget de siste månedene, i hovedsak takket være en ny rimelig modell, Itona, fra den indiske produsenten VXL.

Itona ble lansert i oktober i fjor, og kom til Norge gjennom ThinTech i midten av desember. VXL startet opp som terminalprodusent i 1976 og tok opp tynne klienter midt på 1990-tallet. Selskapet har vært Citrix-partner siden 1996.

VXL Itona koster fra 1790 kroner i Norge. Prisen er 30 til 50 prosent under konkurrerende produkter med tilsvarende funksjonalitet.

– I januar og februar hadde vi en ordreinngang på mer enn 4000 Itona tynne klienter i Norden, sier administrerende leder Lars Sandtorv i ThinTech. – Vi forventer å levere mer enn 15.000 enheter til det nordiske markedet i løpet av 2004.

Sandtorv anslår totalmarkedet for tynne klienter i Norge til mellom 15.000 og 20.000 enheter, og mener det nå "begynner å likne noe".

Tall fra IDC viser at salget av tynne klienter vokser kraftig, spesielt i Vest-Europa. I 2002 ble det solgt 1,3 millioner enheter verden over. I 2003 hadde salget økte med 12,2 prosent til 1,46 millioner enheter. I Vest-Europa var økningen hele 28,7 prosent, fra 431.000 til 555.000.

Den største leverandøren er stadig Wyse, med europeiske markedsandeler på 24,2 prosent i 2002 og 26,5 prosent i 2003, og henholdsvis 39,4 prosent og 38,6 prosent globalt. Hewlett-Packard holder også sine markedsandeler noenlunde konstant, med en endring i Europa fra 16,3 prosent til 16,0 prosent, i verden fra 9,8 prosent til 10,1 prosent.

To leverandører markerer seg i angrepsposisjon. I Vest-Europa økte Neoware sin andel fra 13,4 prosent i 2002 til 18,6 prosent i 2003, og i verden fra 13,8 prosent til 15,7 prosent. Det innebærer andre plass i verden, og en erobring av andre plassen fra HP i Europa.

Veksten til VXL er nesten spektakulær. I verden økte VXL sin markedsandel fra 2,3 prosent i 2002 til 7,8 prosent i 2003, i Vest-Europa fra 3,2 prosent til 12,3 prosent – det siste tilsvarer en femdobling av salget fra 13.600 enheter til 68.100.

IDCs kvartalstall viser at VXL utnyttet HPs problemer i andre og spesielt tredje kvartal 2003 til en kortvarig erobring av tredje plassen på verdensrankingen i tredje kvartal i fjor. Men HP kom kraftig tilbake i fjerde kvartal. I Vest-Europa plasserte HP seg solid foran både Neoware og VXL. I verden gjenerobret HP tredjeplassen, med 55.000 enheter mot 64.500 for Neoware og 35.900 for VXL.

Det er i stadig større grad disse fire det dreier seg om. De mest kjente navn i kategorien "andre" er Fujitsu Siemens og Sun. Kategorien "andre" hadde en markedsandel på 52 prosent i første kvartal 2002, med 115.000 solgte enheter. I fjerde kvartal 2003 var markedsandelen nede i 25,3 prosent, og antall enheter redusert til 102.400.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra