Varehuskjeden Metro Group, med 240 000 ansatte i 28 land, er et av de første selskapene i verden som planlegger en større utrulling av RFID-brikker.
RFID-brikker (Radio Frequency Identification) er små brikker på størrelse med et sim-kort, som kan reflektere radiosignaler. Teknologien er spådd å kunne bringe en revolusjon innen logistikk.
Med slike brikker er det lett å holde styr på kasser og paller i store varehus som for eks. Ikea. Noe av problemet med teknologien hittil har vært for høy pris og for liten rekkevidde.

%2520og%2520Magnus%2520Oxenwaldt%2520.jpg)
Men nå har altså Metro Group som et av de første varehusene i verden testet ut teknologien, og planlegger en større utrulling.
- Vi gjorde testene i butikken selv. Du visste nøyaktig hvor leveransene befant seg. Med gamle strekkoder, vet du at varen er i butikken et sted, men du vet ikke hvor. Er den på lagerrommet eller i bakrommet?, sier prosjektleder Gerd Wolfram i Metros Future Store Initiative til Cnet.
Selskapet har analysert resultatene og har kommet til at det vil gi en kraftig økning i effektiviten, samtidig som tyveri av varer går ned, pluss at tilgjengeligheten på varene øker betydelig.
Det er fortsatt et stykke igjen til at hver enkelt var vil bli utstyrt med RFID-brikker. Det er i første rekke aktuelt for kasser og paller. Metro Group regner med at det ligger minst ti år frem i tid å merke hver enkelt vare med slike brikker.