Reiselivsbransjen forsynte seg med noen av årets mest prestisjefylte Internettpriser under utdelingen av årets Gulltaggen i kveld.
Gulltaggen er en årlig prisutdeling for premiering av interaktive arbeider.
Det deles ut priser i flere kategorier, og konkurransen arrangeres for syvende gang i 2005. INMA (Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring) står bak Gulltaggen.


Color Line ble belønnet med hele tre priser, mens SAS Braathens vant en pris.
APT vant prisen for reklamekampanjen for Color Lines skip Color Fantasy og for båtens nettsted. I tillegg vant Color Line prisen for årets interaktive annonsør.
Color Lines nettside baserer seg blant annet på en avansert, tredimensjonal modell av selskapets nye ferge som gir en gjennomgang av alle tilbudene.
I overkant av 120 kreative arbeider ble vurdert i åtte kategorier. I tillegg mottok Nina Hølke Gulltaggens ærespris for sin store innsats for fremme av interaktiv markedsføring i Norge.
- Det har vært en betraktelig kvalitetsøkning i de påmeldte bidragene til årets Gulltaggen. Mange nye aktører er kommet til, og reklamebyråene har løftet seg enda et hakk. Internett er blitt en naturlig kanal for å bygge merkevarer og selge produkter og tjenester. De fleste kampanjer som går i flere kanaler har minst en aktivitet på Internett, sier daglig leder Terje Gaupseth i INMA, interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring. I følge INMAs tall ble det omsatt internettannonser for 647 millioner kroner i 2004.
Dinamo Link vant Gulltaggen i kategorien annonse med kampanjen for SAS Braathens Economy Flex.
Byrået APT vant hele fire Gulltaggen-priser i år. I tillegg til prisene for arbeidet med Color Line, vant byrået også prisen for beste nettsted, som de hadde utviklet for Nasjonalmuseet og i kategorien for transaksjonsnettsteder, hvor Rica var oppdragsgiver.
Objectware og Virtual Garden Screenplay vant Gulltaggen i kategorien portaler, for Innovasjon Norges nye nettsted. Sistnevnte vant også prisen i Nyskaper-kategorien med nettstedet Settegrenser.no for Sosial- og helsedirektoratet. Nettstedet bygger all informasjon rundt en interaktiv film. Utgangspunktet for filmen er foreldre som snakker med sin tenåringsdatter dagen etter at hun kom full hjem fra fest. Filmens manus er skrevet spesielt for en interaktiv opplevelse hvor filmklippene underbygger problemstillingens mange fasetter.
Filmbransjen var også representert blant vinnerne i år. Eurobate vant i kategorien Elektronisk DM med kampanjen for filmen Constantine. E-post, SMS, MMS og WAP ble brukt for å nå gutter mellom 15 og 25 år.
Vinnerne av Gulltaggen i kategorien Årets annonse får 150.000 kroner i annonseplass og to billetter til reklamefestivalen i Cannes med MSN. Mens vinnerne av i kategorien Kampanje får i tillegg til prisen 2 millioner visninger fra Gule Sider.
Her er hele listen over med kunder og hvem som har laget løsningene.
Color Fantasy/Color Line
Byrå: Apt AS
Nettadresse: http://kunde.apt.no/colorline/gulltaggen05/colorfantasy/
SAS Braathens Economy Flex kampanje
Byrå: Dinamo Link
Nettadresse: http://kampanje.apt.no/solvtaggen/dinamo/economyflex/
Elektronisk DM:


Tittel: Constantine Kunde:
Sandrewmetronome AS
Byrå: Eurobate ASA
Nettadresse: http://www.eurobate.com/epost/constantine/co/index.html
Nettsted merkevarer:
Tittel: Color Fantasy Kunde:
Color Line
Byrå: Apt AS
Nettadresse: http://kunde.apt.no/colorline/gulltaggen05/colorfantasy/
Nettsted bedrifter:
Tittel: Nasjonalmuseet
Kunde: Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design
Byrå: Apt AS
Nettadresse: http://www.nasjonalmuseet.no/
Nettsted transaksjoner:
Tittel: Rica Hotels - booking
Kunde: Rica Hotels
Byrå: Apt AS
Nettadresse: http://www.rica.no/gulltaggen.cfm
Gulltaggens nyskaperpris:
Tittel: Settegrenser.no
Kunde: Sosial og helsedirektoratet
Byrå: Screenplay
Nettadresse: http://www.settegrenser.no/
Portaler/informasjonsnettsteder:
Tittel: Innovasjon Norge - nytt nettsted
Kunde: Innovasjon Norge
Byrå: Objectware og Virtual Garden Screenplay
Nettadresse: http://www.innovasjonnorge.no
Gulltaggens ærespris:
Nina Hølke