ANALYSER

Overraskende mange kjøper fra spam

Det eneste som ikke overrasker er hvor stor andel som ble svindlet.

Harald BrombachHarald BrombachJournalist
13. juli 2005 - 10:21

Hvis ingen hadde latt seg lure av spam, ville folk sluttet å sende slik uønsket e-post. Men det finnes nok av folk som tar imot tilbud som ofte er for gode til å være sanne. Det demonstreres igjen av en spørreundersøkelse gjennomført av Mirapoint, en sikkerhetsleverandør, og Radicati Group, et analyseselskap som spesialiserer seg på e-postrelaterte forhold.

Så mange som 11 prosent av PC-brukerne i undersøkelsen oppga at de hadde kjøpt noe som ble reklamert for gjennom søppelpost, melder InformationWeek.

Ikke overraskende opplyste 9 prosent at de hadde blitt svindlet av spam-lureri. Dette bekrefter at det meste som tilbys via spam er rent lureri.

Nesten fire av ti innrømmet dessuten at de har klikket på en lenke i en spam-melding, og 57 prosent av disse igjen mener de har mottatt mer spam etter at de gjorde dette.

Før man faktisk sender penger til ukjente som tar kontakt per e-post, er det en god del punkter der varsellamper burde ha slått inn. De fleste spam-meldingene lyser av juks for et halvtrent øye.

digi.nos lesere er hovedsakelig erfarne nettbrukere og neppe blant de mest utsatte. Det kan likevel være verd å minne vennekretsen på at e-post vanligvis ikke er noen egnet salgskanal. Det finnes nok av gode nettbutikker, både i Norge og utlandet, med reelt gode tilbud, bruk dem!

Og, for ordens skyld, minn dem også på at det ikke er smart å ta imot millioner av dollar fra fremmede menn som bare vil låne din konto, eller å kjøpe "Vi4gr4" eller andre feilstavelser som lurer seg gjennom spamfilteret.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra