Analyser

- Ikke plass til alle mobilaktører

Post- og teletilsynsjef Willy Jensen frykter livets rett for mange av mobilaktørene som nå oversvømmer markedet.

18. juli 2005 - 09:38

I dag er det like mange mobilaktører som under dotcombølgen fra 2001, da et tyvetalls selskaper konkurrerte om mobilkundene.

I dagens utgave av Aftenposten uttrykker sjef for Post- og teletilsynet, Willy Jensen, bekymring over et lite og mettet marked, der de små må slåss om smulene.

Han tror på en konsolidering i bransjen og viser til oppkjøpet av Chess og Telenordic som selger ut sin kundeserviceavdeling.

Jensen får støtte av telekomanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom, som mener at utfordringen framover vil bli å skaffe kunder på grunn av den sterke mobilkrigen.

    Les også:

- Mobilmarkedet er nå tilnærmet fullt ut mettet med en rekke nye lavprisaktører. Konkurransen vil nå i første rekke gå på pris, har Aarønæs tidligere uttalt til digi.no.

Den totale kundemassen er på om lag 4,3 millioner kunder, og ventes å være stabil de neste 12 til 18 måneder. I disse tallene ligger det i overkant av en halv million passive kontantkortkunder, slik at det reelle antall brukere trolig ligger på rundt 3,8 millioner.

I rapporten TeleInfo Mobil, peker Norsk Telecom på disse trendene for mobilmarkedet i 2005:

  • De nye aktørene introduserer abonnementstyper som gjør at grensen mellom kontantkort og abonnement blir mer utydelig. Med liten eller ingen faktisk vekst, og flere aktører i markedet, forventes økt kiving om kundene.
  • Trafikken ventes å øke, med langsom generell vekst i mobilbruk, forsterket av et visst prisfall.
  • Den største utfordringen for aktører i mobilbransjen er trusselen eller mulighetene knyttet til et fallende prisnivå, og smitteeffekten av dette inn mot de etablerte aktørene.
  • Norsk Telecom forventer en flat verdiutvikling fra 2003 og frem til 2005. Høyere bruk vil ikke oppveie lavere priser. Totalmarkedsverdien blir stående på 15 milliarder kroner i både 2004 og 2005.
  • Nye aktører ligger klart lavere i pris, og det er tregheten i sluttbrukermarkedet som gjør at kundene ikke strømmer til dem i større grad. Per tredje kvartal 2004 hadde lavpristilbyderne 550.000 abonnenter og kontantkortbrukere. Fram til desember 2005 vil dette tallet øke til rundt 700.000.
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra