Bedriftsteknologi

Tror fotball-VM får fart på HDTV

Philips forventer at fotball-VM skal få publikum til å kjøpe HDTV.

Philips ser på HDTV som en milepæl innen forbrukerelektronikk, og tror neste års fotball-VM vil være en viktig drivkraft for HDTV.

HDTV (High Definition Television) er sendinger med fem ganger så høy oppløsning som vanlige fjernsynssendinger. Teknologien krever at man har plasma- eller LCD-skjerm. Jo større skjerm, desto bedre kommer forskjellen i kvalitet fram. Bildene er sylskarpe selv om skjermen kommer opp i 60 tommer.

Historisk sett har sport vært en viktig faktor for å få publikum til å ta i bruk ny teknologi.

Det var fotball-VM som fikk folk til å kjøpe sort/hvitt-TV i 1954, fargefjernsyn i 1974, og Philips tror det samme vil skje med HDTV i 2006.

Derfor har Philips valgt å være med som sponsor av arrangementet som vil ha rundt 30 millioner seere, skriver fagbladet Elektronikkbransjen.

Philips betegner HDTV som en utrolig mulighet for bransjen i Europa, fordi teknologien kan akselerere penetrasjonen av flat-TV og få fortgang i overgangen fra plasskrevende modeller med katodestrålerørskjerm.

– Det vi har sett i Nord-Amerika de siste årene, venter vi også vil skje i Europa. 95 prosent av våre TV-er vil være «HD Ready» i 2006, og vi vil tilby Blu-Ray-spillere på markedet, sier Philips.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra