Å kjøpe IT-arbeidskraft i India og Pakistan har virkelig tatt av i USA og Storbritannia. Våre naboer i Sverige er også i gang, men i Norge er det foreløpig ganske begrenset. EDB gjør det, Telenor er i gang, og Accenture satser hardt i India og Baltikum.
Cap Gemini er også i startfasen, og nylig meldte IBM i Norge at det vil begynne å by på norske prosjekter med arbeidskraft fra moderselskapets 30 000 ansatte i India. Å flytte IT-jobber til andre land kalles ofte for «offshoring», et begrep som foreløpig bare forbindes med olje og skatteparadiser i Norge.
Det er med andre ord begrenset blant de store, og enda mindre blant små IT-selskaper. Men det er nettopp de små og mellomstore bedriftene som er målet for det nystartede selskapet IT Deal.
– Prisforskjellen på tjenester her i Norge og i India og Pakistan er enorm. Utvikling i Norge koster 800 kroner timen og oppover. Vi kan tilby utvikling for 398 kroner timen, sier Amer Mahdi, daglig leder i IT Deal AS
Selskapet er ikke så stort, ennå: To gründere og én ansatt. Planen er å kunne gjennomføre prosjekter med 70 prosent indisk eller pakistansk arbeidskraft, og 30 prosent norsk.
IT Deal har selv tenkt å ta på seg prosjektlederansvaret, og spesialisere seg på webapplikasjoner og bemanning – å skaffe folk til prosjekter.
– Det er en del skepsis mot offshoring i Norge og derfor vil vi tilby prosjektledelse. Det er enklere å bruke oss når vi tilbyr kvalitetssikring og en kontakt i Norge, sier han.
Selv har Mahdi bodd i Norge hele livet, men har familie i Pakistan. Det har vært en fordel.
– Å ha familie i Pakistan har gjort det enklere å etablere seg der. Vi har samarbeidsavtaler med åtte selskaper i Pakistan og elleve i India, sier han.
Arbeidet med å få prosjekter startet etter nyttår, og de er i samtaler med flere, sier han. Foreløpig har de ingen investorer inne i selskapet. Kostnadene beløper seg hovedsakelig til en masse gratisarbeid.
– Vi har jobbet i 1,5 år for å få kontakter og kontrakter på plass, forteller Mahdi, som selv har drevet to reklameselskaper innen nettannonsering.

.jpg)
Foreløpig har reisekostnadene vært små, for om to uker går første reise til Pakistan for å møte alle partnerne ansikt til ansikt.
– Vi kommuniserer over e-post, telefon og noe lynmeldinger, forteller Mahdi.
Selskapet er i også gang med å rekruttere flere folk. Hvis alt går etter planen skal de snart ansette egne folk i Pakistan og India, men da må de først ha et par prosjekter av litt størrelse på plass.
– For å bli store må vi starte i det små, sier Mahdi.
Les også:
- [24.01.2006] Lover norsk IT rask oppstart i India
- [09.01.2006] Capgemini vinner tillit gjennom Asia
- [09.01.2006] Accenture Norge tror på kraftig vekst
- [06.01.2006] IBM vil bruke indisk arbeidskraft i Norge
- [04.01.2006] Telenor vurderte mobil-satsning i India
- [13.12.2005] India risikerer underskudd på kompetanse
- [21.11.2005] Prøveprosjekter gir mersmak på India