Bedriftsteknologi

Netcom kunne ha unngått nedetid

Hvorfor har ikke Netcom skaffet seg doble IT-systemer, spør Teleplan-sjef Asgeir Myhre som selv ble rammet av bruddet.

28. apr. 2006 - 12:46

digi.no har i formiddag slitt med å få kommentarer fra aktører i telebransjen, for eksempel telekonsulentselskapet Teleplan. For Teleplan er en moderne organisasjon som har kastet ut fast-telefonene allerede i 2000.

    Les også:

Teleplan hadde tidligere Telenors mobil-bedriftsløsning, men hadde gått over til Netcom "Trådløs Bedrift". Og i motsetning til Aftenposten, hadde ikke Teleplan noen reserveløsning.

- For oss er dette brudde veldig alvorlig, sier Teleplan-sjef Asgeir Myhre til digi.no.

Han stiller spørsmålstegn ved hvorfor et sammebrudd i Netcoms kundedatabase skal stopp opp hele nettet - spesielt fordi det var en feil i dette system som stod bak bruddet i fjor sommer.

Han vil ikke kommentere hvor alvorlig nedetid vil bli for Netcom, men han påpeker at hvis kunder som satser på mobilnettet til Netcom likevel må beholde fast-telefoner og investere i reserveløsninger, blir besparelsene ikke så store.

- Dette er en alvorlig kvalitetssvikt, hvorfor har ikke Netcom satt opp redundante systemer, spør Myhre. Dette går på troverdigheten løs og stiller Netcom i et dårlig lys når Telenor ikke har hatt noen kjente problemer med sitt mobilnett i nyere tid.

Han har ikke fått tid til å vurdere saken enda og vil ikke kommentere hva Teleplan vil gjøre.

- Jeg vet ikke hva Teleplan skal gjøre, men vi vurderer alle våre leverandører på pris og kvalitete. Alternativet er Telenor som har jo en tilsvarende løsning til Trådløs Bedrift.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.