Ledige IT-stillinger

Flere «Antigen» produkter:

Microsoft forbereder antivirus for bedrifter

Microsoft er i ferd med å sluttføre lukket betatesting av nye sikkerhetsløsninger for bedrifter.


I februar i fjor kjøpt Microsoft antivirusleverandøren Sybari, kjent for sine «Antigen»-løsninger til bedriftsmarkedet. Sybari kombinerer antivirusmotorer fra andre leverandører, blant dem Norman, i sine løsninger.

Microsoft viderefører merkevaren Antigen i kommende produkter beregnet på å sikre bedriftstjenester. I februar i år sa selskapet at Antigen skal bestå av løsninger på servernivå for å verne mot virus og spam og annet uønsket innhold. Løsningene skal integreres med Microsofts løsninger for e-post, lynmeldinger og samarbeid, nærmere bestemt Exchange, SharePoint og Live Communications Server.

Da dette ble kjent, opplyste Microsoft at Antigen-løsninger rettet mot e-post var i lukket betatesting, og at løsningene for SharePoint og Live Communications vil følge etter.

Prinsippene for disse løsningene er at trafikken skannes på flere nivåer gjennom hele infrastrukturen, og at det benyttes forskjellige motorer i skanningen.

Integrasjonen med Microsofts serverløsninger skal sikre at Antigen-løsningene kan driftes sentralt, og at belastningen på servernes normale funksjon reduseres til et minimum. Innholdsfiltreringen gjøres regelbasert, slik at organisasjonen kan legge opp og håndheve sine egne normer overfor både egne og eksterne brukere.

Denne uken meldte tjenesten Microsoft Watch at selskapet bekrefter overfor utvalgte kunder at følgende sikkerhetsprodukter vil gjøres tilgjengelige på markedet i løpet av andre halvdel av 2006:
  • Client Protection, en omfattende løsning for vern av en organisasjons PC-er, tilsvarer OneCare-løsningen rettet mot privatmarkedet. Denne løsningen vil omfatte både sikkerhet og sikkerhetskopiering på klientnivå.
  • Antigen for SharePoint, altså antivirus for samarbeidsserveren
  • Antigen for Instant Messaging, altså antivirus for lynmeldingstjenesten Office Communicator
  • Antigen for Exchange, altså antivirus for e-post
  • Advanced Spam Manager, som beskrives som en oppgradert utgave av vern mot uønsket e-post, basert på teknologi ervervet gjennom oppkjøpet av Sybari

Microsoft vil altså i løpet av høsten lansere samordnede løsninger for å verne alle sine kommunikasjons- og samarbeidsløsninger for bedriftsmarkedet. Tidligere ble Microsofts løsninger for henholdsvis e-post og sanntidskommunikasjon håndtert av to atskilte grupper, Exchange på den ene siden og Real-Time Collaboration på den andre. Under Microsofts omfattende reorganisering i januar ble disse to slått sammen i en felles Unified Communications Group.

Sammenslåingen gjenspeiler et syn som flere av Microsofts konkurrenter har hevdet lenge, at alle kommunikasjonsløsninger bør ses under ett. IBM har for eksempel praktisert dette siden slutten av 1990-tallet. Hos Microsoft vil den forente gruppen håndtere også tale over IP, i tillegg til lynmeldinger, e-post, konferanser over web og så videre.

Microsoft-kunder kan vente ytterligere kunngjøringer fra selskapet om nye produkter på to begivenheter i juni, skriver Microsoft Watch.

6. juni ventes nye opplysninger om kommende produkter innen beslutningsstøtte, og 26. juni vil det fortelles mer om nye produkter innen gruppevare og samarbeid.

Et nytt produkt innen beslutningsstøtte vil være Business Scorecard Manager Version «Next»,en del av Microsoft «BizSharp» eller «Biz#», som hører til under samme utviklingsavdeling som Office-pakken.

Innen gruppevare og samarbeid ventes Live Meeting Version 8 og Office Live Server. Den siste er etterfølgeren til Live Communications Server.

Diskutér denne artikkelen