RESULTATERFINANS

Strategisk knipe tvang frem salg av WM-data

WM-datas toppsjef mener at WM-data måtte selges før eller senere. Hvis han har rett, gjelder det også for EDB.

24. aug. 2006 - 08:59

Britiske LogicaCMG har lagt inn bud på det nordiske IT-selskapet WM-data. De byr 11,9 milliarder kroner og alt tyder på at de med det budet får selskapet. De toneangivende aksjonærene har allerede takket ja.

På samme måte som norske EDB, har WM-data satset utelukkende på det nordiske markedet. Selskapets strategi har helt fra begynnelsen vært å satse på det de kaller "large locals", store lokale selskaper.

Denne strategien har fungert godt en stund, men etterhvert som IT-markedet globaliseres stadig mer, begynner også de store lokale kundene å se etter tjenesteleverandører som kan betjene deres utvidede internasjonale behov. Da kommer en nordisk aktør til kort.

- Vi har mange bra og sterke kunder, men flere av dem har sagt at vi må internasjonalisere oss, sier Crister Stjernfelt, administrerende direktør i WM-data til idg.se.

Stjernfelt mener at det ikke hastet for WM-data å bli en del av en større europeisk bedrift, men at det før eller senere måtte skje. Selskapet står ikke godt nok rustet på egenhånd til å håndtere det økende prispresset fra kundene som kommer som en konsekvens av muligheten for å sette ut tjenester til lavkostland og å fordele kostnadene på et større volum.

WM-data ble stående i en strategisk knipe og valgte derfor å la seg innlemme i en større europeisk organisasjon.

- Det er fremfor alt to elementer som er drivkraften for oss. For det første kommer vi til å kunne konkurrere om internasjonale oppdrag, noe vi ikke kan i dag. Det andre er at vi kommer til å kunne senke våre kostnader gjennom forvaltning og utvikling av programmer, først og fremst innen fakturering for telebransjen, sier Stjernfelt til idg.se.

Dersom Stjernfelt har rett i at det ikke nytter på sikt å være en ren nordisk leverandør, så tyder det på at også norske EDB vil bli kjøpt opp av en større internasjonal aktør.

- Det skal skje mye i det nordiske markedet fremover. Vi har fått interessante henvendeler, utalte EDB-sjef Endre Ragnes til digi.no tidligere denne uken.

Han ville ikke utdype om det dreide seg om oppkjøps- eller salgsforespørsler, men EDBs aksjekurs steg med 7 prosent på spekulasjoner om at EDB var en oppkjøpskandidat etter at budet på WM-data ble offentlig kjent.

Logica CMG regner med en besparelse på cirka 200 millioner kroner frem til og med 2008 som et resultat av ressursdelingen mellom WM-data og Logica CMG. Rasjonaliseringer på innkjøp og på administrasjonen forventes til å koste cirka 300 millioner kroner, men selskapet regner ikke med å måtte ty til oppsigelser.

- Vi kommer til å flytte om på mennesker som isteden vil få nye arbeidsoppgaver. Dessuten har WM-data en naturlig personalutskiftning på 10 prosent og det kan hende at vi ikke kommer til å rekrutere i like stor grad, sier Stjernfelt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra