Analyser

Lite imponert over HPs mobil-satsning

HP forsøker å krige seg inn i mobilmarkedet. Niks, sier Gartner etter å ha sett på HPs to nye modeller.

7. sep. 2007 - 10:12

Verdens største PC-produsent var store på PDAer, men her stuper nå salget og HP forsøker å krige seg inn i det notorisk tøffe mobilmarkedet.

På onsdag lanserte HP under en kjempefest to nye mobiltelefoner, iPaq 600 og 900, en mellomstor og en stor smart-mobil.

Analyseselskapet Gartner har tatt en titt på modellene og rister på hodet. Dette er langt fra nok skal HP klare å presse seg inn i markedet og få noe mer enn 2 prosent av det globale smart-mobil-markedet.

"Modellene er bedre, men ikke nok for det gjennombrudd HP trenger for å lykkes i mobilmarkedet", skriver Gartner.

Og foreløpig går det feil vei for verdens største PC-produsent. iPaq-salget faller - fra første halvår i fjor til i år, falt salget av HPs PDAer og smartmobiler med 26 prosent.

HP må fokusere på nøkkel-applikasjonene på mobilen. Nøkkelen ligger i epost-mulighetene. Gartner mener også at ledelsen i HP har mye av skylden, men utbroderer ikke dette.

Maskinvaren er i utgangspunktet bra nok, mener Gartner. iPaq 600 (bildet) og 900 er topp moderne modeller med GPS, Windows Mobile 6 og touch-skjerm.

iPaq 600 kunne blitt bra, men HP må sikte mer mot massemarkedet og satse mindre på navigasjon, mener analyseselskapet. Og iPaq 900 ikke inneholder noen nyheter i forhold til modeller fra Palm og HTC.

HP må bli mye flinkere til å utnytte sin distribusjon og partner-apparat, er konklusjonen til Gartner.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Digitaliseringsdirektoratet (Digdir)
Enterprise Agile Coach
Digitaliseringsdirektoratet (Digdir)
Oslo
27. aug.
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra