Fast er i disse dager ferdig med sin søkebrikke. I løpet av første kvartal starter salget av innstikkskort med 16 eller 32 slike søkebrikker. Fast tror at både bedrifter og Internett-selskap vil kaste seg over kortet for å manøvrere i sine enorme databaser og tekstsamlinger.
Å søke etter informasjon, enten på Internett eller på din egen harddisk går tregt fordi det er hovedprosessoren som håndterer jobben. Hovedprosessoren er lite egnet til søk og arbeidet bremses også av datatransport-problemer, forteller Espen Brodin, administrerende direktør i Fast.
Brodin og hans team av ingeniør-studenter fra Trondheim har derfor laget en søkebrikke med hele 8 millioner transistorer. Til sammenlikning har Intels Pentium II rundt 7,5 millioner transistorer.
Fast planlegger å montere 16 eller 32 slike søkebrikker, hver med 64 Mb minne, på et datakort. Ved å dele informasjonen man ønsker å søke i mellom hver av søkebrikkene, kan man oppnå responstider helt ned til 0,6 sekunder. Fordi man kan dele opp det man skal søke i, er det ingen grenser for mengde, bare man kjøper nok søkekort, hevder Brodin.

Brodin vil ikke si hva et slikt søkekort vil koste når det kommer i salg, men etter hva digi.no har grunn til å tro ligger prisen for et kort med 32 brikker og 2 GB minne på rundt 30.000 kroner.
Brodins visjoner er derfor at en av de store søkemotorene kjøper nok kort til å søke igjennom alt innholdet på Internett. Regnestykket hans går som følger: Den totale mengden tekst på Internett er kommet opp i to terabyte (2000 gigabyte). Denne tekstmengden kan man fordele på 125 bokser som hver rommer åtte kort fordi hvert kort har 2 GB minne. Boksene vil administreres fra en eller flere kontroll-servere som fordeler informasjon mellom alle brikkene og håndterer inn- og ut-trafikk. Med en kortpris på 30.000 kroner vil et system som gir fullstendig oversikt over Internett koste 40-50 millioner kroner.
Fasts søkekort kommer i salg i løpet av første kvartal. Brodin håper at en avtale med en av de store søkemotorene skal gi god reklame for kortet. For volummarkedet er bedrifter som ønsker å kunne søke i arkiver eller databaser, sier Brodin. Han har allerede lagt planer for neste generasjon søkebrikker og ser for seg fallende priser og stigende ytelse.
Se også: