Nye tall for PC-salg i tredje kvartal viser at Apple vokser kraftig i USA. Faktisk er Apple blitt den tredje største PC-leverandører i USA med en markedsandel på 6,3 prosent i tredje kvartal. Foran Apple ligger HP med 28 prosent og Dell med 24 prosent.
Men det ser bare ut til å være situasjonen i USA, Apple har ikke fått noe stort løft på PC-siden i resten av verden. IDC-analytiker Anders Elbak som sitter i København forteller at Apple har hatt en stabil markedsandel de siste årene i Europa og Norge på rundt 3 prosent. Dette har ikke endret seg så langt i år, selv om Elbak ikke har tall for tredje kvartal.
Apple går derfor glipp av det mange mener er den voldsomme PR-effekten iPod og iTunes gir. Og Elbak mener at mye av Apples utfordring internasjonalt skyldes nettopp hvordan iTunes fungerer.
_logo.svg.png)

For iTunes selger film og TV bare til amerikanske brukere og dette har gitt Apple og iTunes mye større oppmerksomhet i USA. Selv om iTunes-innholdet også kan sees med en Windows-PC, er det dette som har gitt Apples løftet i USA, tror Elbak.
Han påpeker også at Apple har satset hardere på å bygge opp Apple-butikker i USA enn resten av verden.