Har'u kjørt deg bort?

Finn raskeste kjørerute gratis på nettet

Enten du skal fra Vegårdshei til Gloppen eller fra Frognerveien 4 til Bølerlia 7 i Oslo, vil "Visveg" gi den raskeste kjøreruten, påstår Kartverket og Vegvesenet som nå lanserer en elektronisk ruteplanlegger.


På Internett kan du nå finne den raskeste kjøreruten mellom to eller flere adresser og steder i hele Norge. Statens kartverk og Statens vegvesen åpner i dag den elektroniske ruteplanleggeren Visveg.

Tjenesten er gratis, og du kommer til den både via Kartverkets og Vegvesenets hjemmeside.

Enten du skal fra Lindesnes til Nordkapp, kanskje via Gåsetjønn, eller fra Frognerveien 4 til Bølerlia 7 i Oslo, vil Visveg gi den raskeste kjøreruten. Du kan også legge inn flere adresser underveis. Visveg gir deg hele tiden den raskeste vegen, heter det i en pressemelding fra Kartverket og Vegvesenet.

Kjøreruten vises på kartet på skjermen og kan printes ut.

Dette er den første ruteplanleggeren i sitt slag som inneholder hele det norske veinettet, fra Europaveier til alle private veier lengre enn 50 meter. Alle landets adresser og relevante stedsnavn ligger inne. Det gjør også data om kjørerestriksjoner som fartsgrense, innkjøring forbudt, påbudt kjøreretning og påbudt svingretning. Det betyr at Visveg ikke alltid gir deg korteste vegvalg, men raskeste vegvalg fordi den tar hensyn til disse kjørerestriksjonene.

Tjenesten vil gradvis bli bygget ut med nye funksjoner, blant annet med en detaljert beskrivelse av kjøreruten.

- Hva med WAP?

- Så langt har vi ikke kommet ennå. Dette er første utgave av en så nøyaktig ruteplanlegger, og også første gang denne legges ut gratis på Internett, forteller Odd Willy Aas, som er Statens vegvesens prosjektleder på Visveg.

- WAP ligger litt frem i tid. Prosjektet vil være i regi av Telenor Mobil og Forskningsrådet, opplyser Aas videre.

Foreløpig gjelder ruteplanleggeren bare i Norge, men Aas forteller at Vegvesenet har inngått et samarbeid med Svenska Vägverket. - På sikt kan det bli en knytning mellom de to veinettene. Dette er første skritt ut av Norge, sier han til digitoday.

- Hva med et samarbeid med Oslo Taxi?

- Markedssiden er det Transport Telematikk som tar seg av. I første omgang skal vi bare sørge for å få dette ut til folket.

Aas vil ikke kommentere hvorvidt Vegvesenet eller Kartverket skal tjene penger på ruteplanleggeren. - Vi legger grunnlaget tilgjengelig slik at næringslivet ellers kan lage tjenester basert på vår løsning.

Han vil heller ikke ut med hvor mye det har kostet å lage løsningen, men forteller at de har arbeidet med ruteplanleggeren siden 1993.
Mer om norsk kart-teknologi:
Vinner verden med norsk kartteknologi
Søkbart norgeskart på Internett

Diskutér denne artikkelen