RESULTATERFINANS

Google banker konkurrentene

Google gjør et hopp i antall solgte annonseklikk, mens både Yahoo og Microsoft faller kraftig.

30. mai 2008 - 08:54

Google innehar tetposisjonen i søkemarkedet, og de er også flinkere enn konkurrentene Yahoo og Microsoft i å få mye ut av hvert enkelt søk.

Alle tre aktørene har annonsetjenester som lar kundene betale kun når en bruker klikker på annonsen. Da er det viktig å øke klikkraten for å kunne tjene penger.

Veksten i denne delen av nettannonseringsmarkedet vokste kraftig i april, i følge analyseselskapet comScore.

Mye skyldes at Google har klart å få klikkraten på sine annonser til å øke kraftig, etter at comScore tidligere i år rapporterte om en nedbremsing i veksten. Da var veksten på bare 1,8 prosent. I april økte Google klikkraten med hele 20 prosent i det amerikanske markedet.

Konkurrentene Yahoo og Microsoft sliter imidlertid. I følge tallene til comScore så falt Yahoos klikkrate med 4,4 prosent, mens Microsoft måtte se ett fall på hele 9 prosent.

Tallene fra comScore er ikke helt nøyaktige i forhold til selskapenes egne tall, men de har tidligere vist seg å stemme ganske godt med tendensen. Det er derfor tydelig at Yahoo og Microsoft vil fortsette å slite med å ta igjen Googles forsprang, enten de kjemper hver for seg eller om de skulle finne på å gjøre ett nytt forsøk på å slå seg sammen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra