Utviklerne av videotjenesten YouTube (som eies av Google) er store tilhengere av alt som lar brukere fikle med nettvideoer på nye og kreative måter.
En mulighet er å utvikle løsningene selv, men for de store selskapene er det ofte like greit å kjøpe opp andre selskaper og deres kloke hoder.
Google kunngjør nå at de har kjøpt opp Omnisio, et lite og knapt fire måneder gammelt selskap som arbeider med teknologi for å gjøre nettvideo mer interaktivt.
Omnesio har jobbet med å bringe konsepter fra web 2.0 til nettvideo, og har blant annet utviklet teknologi som lar brukere legge kommentarer og tagge personer i filmsnutter.
Slik funksjonalitet er ikke ulik den vi kjenner fra web 2.0-tjenester som blant annet benyttes av fototjenesten Flickr, men her benyttes den altså i video i motsetning til i bilder.
Teknologien vil trolig bli integrert med YouTube, for å gjøre den populære videotjenesten mer interaktiv.
- Omnisio har en enorm teknisk ekspertise innen avanserte videoverktøy. Deres kunnskap bør kunne bidra til å forbedre YouTube-tjenesten, uttaler YouTube på selskapets blogg.

Google har ikke gitt ut opplysninger om hva selskapet koster dem, men ifølge TechCrunch skal det dreie seg om rundt 80 millioner kroner i kontanter.
Bare toppen av isfjellet
YouTube mener vi så langt bare har sett begynnelsen på hvilke muligheter som finnes innen nettvideo, og skriver at flere verktøy og funksjoner er på trappene.
_logo.svg.png)

Det er ikke klart når de vil implementere de nye funksjonene i YouTube-tjenesten.
Les også:
- [27.08.2010] Se Googles appetitt på andre selskaper
- [14.07.2008] Dårlig utbytte på kostbare webvideoer
- [17.06.2008] Snart er nesten all IP-trafikk video
- [25.04.2008] Hvordan skal YouTube tjene penger?