FORBRUKERTEKNOLOGI

Sjekk hva alle andre søker etter

Hele verdens søkeatferd er tilgjengelig i Googles nye gratisverktøy.

6. aug. 2008 - 13:16

Google er verdens desidert mest brukte søkemotor, og det enorme antallet søk som gjøres i søketjenesten gir et svært interessant datagrunnlag.

Nå lanserer Google et nytt verktøy med omfattende statistikk, som baserer seg på søkevolum og -mønstre blant brukere i hele verden.

Verktøyet heter «Insights for Search» og er laget for annonsører, markedsførere og alle andre internettbrukere med en interesse for søkeatferd og trender på nettet.

Prøv tjenesten her: www.google.com/insights/search

Innsikt i søkeatferden får du først etter å ha opprettet konto hos Google, men ellers er verktøyet helt gratis - i likhet med selskapets øvrige nettjenester.

Den nye tjenesten gjør det mulig å følge søketrender over tid, ved å se hvordan brukernes interesse øker og avtar rundt et bestemt tema i en gitt periode.

Flere uttrykk eller søkeord kan sammenlignes for å avdekke hva som er mest populært.

Man kan avgrense utvalget til å gjelde land, byer eller regioner. Det genereres samtidig kart og grafer som viser hvor utvalgskriteriene gjør seg gjeldende geografisk.

- Search for Insights er et godt verktøy for alle som ønsker å se nærmere på internettrender. For de som tidligere har benyttet seg av Google Trends vil denne tjenesten by på mer fleksibilitet og funksjonalitet, i tillegg til noen nye morsomme egenskaper, sier Googles ingeniørsjef Yossi Matias i en pressemelding.

Tjenesten viser at færre søker etter «Windows Vista» enn både «Windows XP» og «Linux». Tallene representerer ikke absolutte søketall, men er normalisert og presentert i en skala fra 0-100.
Tjenesten viser at færre søker etter «Windows Vista» enn både «Windows XP» og «Linux». Tallene representerer ikke absolutte søketall, men er normalisert og presentert i en skala fra 0-100.

Google har en rekke forslag til tips om hvordan tjenesten kan gi forretningsfordeler og klingende mynt i kassa, ved å identifisere aktuelle trender:

  • Sammenlign søkeord for å vurdere grad av interesse før utvikling av budskap eller annonsemateriell
  • Oppdag muligheter i nye markeder basert på voksende trender
  • Sammenlign søkeord over tid for å bedre kunne forutse etterspørsel og planlegge med tanke på sesong
  • Etabler en benchmark gjennom sammenligning med konkurrenter eller produktkategorier
  • Mål effekten av annonsekampanjer ved å analysere relaterte søkeord

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra