Karriere

IT-sjefene er lei av bare å være «vaktmester»

Jobben som IT-sjef er langt fra «drømmejobben» viser ny undersøkelse.

Før handlet IT om fag, men i dag må IT-sjefen også skjønne forretningssiden, mener HP.
Før handlet IT om fag, men i dag må IT-sjefen også skjønne forretningssiden, mener HP.
10. des. 2008 - 09:14

HPs Teknologibarometer viser at kun 21 prosent av IT-sjefene mener de har «drømmejobben». Det er spesielt i de små bedriftene med mellom 1 og 49 ansatte IT-sjefene er misfornøyd.

Det viser Teknologibarometeret som HP kjører for tredje år på rad. Undersøkelsen går mot 400 IT-sjefer i forskjellige bransjer i Norge og i alle bedriftsstørrelser. Alt fra små bedrifter fra 1 til 49 ansatte til større selskaper med 500 og flere.

- Stillingen som IT-sjef i små bedrifter er kanskje bare en deltidsjobb i tillegg til annen virksomhet i administrasjonen, og det blir mye armer og bein, forteller salgsdirektør Jan Wigen i HP.

For 25 år siden var han selv økonomisjef i tillegg til rollen som IT-sjef.

- Det var lettere før for da ble IT-sjefen sett på som en helt som kunne et spennende fagfelt. I dag må IT bare fungerer og har blitt mer kompleks og virksomhetskritisk i de fleste bedrifter, sier Wigen.

Jobben som IT-sjef blir bare en deltidsjobb. Situasjonen er utilfredsstillende for alle parter, og da er det ikke overraskende at IT-sjefen ikke er helt fornøyd.

Wigen mener rollen som IT-sjef blir en vaktmesterfunksjon, som små virksomheter heller bør la andre drive på med. De bør finne en god partner, og sette ut så mye som lar seg gjøre. Spesielt i disse tider, hvor man er ekstra kostnadsbevisste, vil mange virksomheter få mye igjen for dette.

- Barometeret viser at halvparten av norske IT-sjefer ikke ser på jobben sin som «drømmejobben». De som jobber i det offentlige, og i de største virksomhetene, er mest fornøyd.

Jobben som IT-sjef blir bare en deltidsjobb, og det blir mye armer og bein. Situasjonen er utilfredsstillende for alle parter, og da er det ikke overraskende at IT-sjefen ikke er helt fornøyd.

Mens IT-sjefen er opptatt av eksisterende løsninger og å holde driften i gang, forventes det i stadig større grad at IT skal være virksomhetskritisk.

– Før handlet IT om fag, men i dag må IT-sjefen også skjønne forretningssiden. IT-sjefer som ikke takler denne omstillingen ruster fast, mens de som klarer seg, og er fornøyde i jobben, er de som bruker sin kompetanse til å bruke IT som et strategisk verktøy, framholder Wigen.

En femtedel svarer at de ikke er fornøyd med lønnen, mens 38 prosent av IT-sjefene er enten svært godt fornøyd eller godt fornøyd med lønnen. 4 prosent er i svært liten grad fornøyd med lønnen, 17 prosent svarer i liten grad, mens 33 prosent svarer verken eller.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra