Slik kan bedriften gjøre seg Microsoft-fri

IBM tilbyr mye gratis veiledning hvis du vil lære av deres eksempel.


IBM har siden 2001 hatt gående et prosjekt for å gjøre Microsoft-frie pc-er fullt ut funksjonelle. På kunde- og partnerarrangementet Lotusphere i Orlando i forrige uke, ga Rick Allen, leder for IBM Linux Integraiton Center, en oversikt over hvor langt dette prosjektet er kommet. IBMs overgang fra Windows til Linux var også gjenstand for andre presentasjoner.

IBM har i overkant av 380 000 ansatte. Anslagene over hvor mange som har bytte ut Windows med Linux på sine pc-er varierer avhengig av hvem man snakker med, men et typisk tall er rundt halvparten.

Poenget er at det har tatt tid å utvikle en fornuftig plattform for pc-er som tar høyde for ulike operativsystemer, og som gir også tunge brukere alt de trenger av funksjonalitet og tjenester. Denne plattformen, er kjernen i prosjektet: «Open Collaborative Client Solution» eller OCCS.

Den viktigste egenskapen ved OCCS er at den tilbyr den samme fullverdige funksjonaliteten, uavhengig av pc-ens operativsystem. Den som velger OCCS, står med andre ord fritt til å velge Linux, Windows eller Mac. IBM-ansatte som utstyres med ny pc, får utlevert en dvd der operativsystem er det første valget de skal hake av.

– Denne tilnærmingen gjør overgangen enklere, forklarer Allen. – Man kan kutte ut Microsoft Office først, og så velge hensiktsmessige anledninger til å ta andre applikasjoner og bytte operativsystem. OCCS skal tilby applikasjoner og tjenester som kan tilføyes og driftes sentralt. Det er et fokus på løsninger basert på åpne standarder.

OCCS er bygget opp slik:

"Open Collaborative Client Solution" gir fullverdig funksjonalitet for bedriftsapplikasjoner. Brukeropplevelsen er lik for alle pc-operativsystemer.


Det er altså et felles rammeverk av Eclipse og Lotus Expeditor som ligger over operativsystemet. Hensikten med dette rammeverket er å kunne integrere klientene i bedriftens SOA og standardbaserte tjenester på en enhetlig måte. Microsoft Office er erstattet av Symphony, mens samarbeidstjenester tilbys gjennom Lotus-applikasjoner som Notes (e-post og personlig portal), Sametime (sanntidsmeldinger, konferanser, tilstedeværelse med mer), Connections (sosiale tjenester som blogger, profiler, aktiviteter, delte bokmerker med mer) og Quickr (felles prosjektrom).

Bedrifter som skal bruke klienten kan selvfølgelig velge bort deler av den. Også i IBM er målet å tilby alle medarbeidere den riktige klienten avhengig av hvilken rolle de skal spille.

Flere Linux-plattformer er tilgjengelige for OCCS: I tillegg til IBMs langvarige partnere Red Hat og Novell er også Ubuntu tilgjengelig. Notes 8.5 fungerer per i dag på alle Linux-variantene, mens Mac-brukere må foreløpig ty til en beta versjon av denne Notes-klienten.

– Vi har noen forsøk internt med Debian Linux.

IBM tilbyr mye gratis veiledning til dem som vil prøve ut OCCS, gjennom både Lotus og Global Services. De fleste som velger løsninger, legger opp til forholdsvis lange overgangsperioder. Det er lagt ut en gratis kokebok på nett: Linux Client Migration Cookbook, Version 2.

Allen advarer at det kreves grundig planlegging. IBM Global Services har lagt opp en standard metode, som er nærmere beskrevet i boka.

– Noe av det viktigste er å plukke ut gruppene som du vet vil få til en vellykket overgang fra Windows og Office til valgfri OS med OCCS. Et annet sentralt hensyn er at man må sørge for funksjonell kontinuitet, og kontinuerlig kommunikasjon med sluttbrukerne. Har man ikke denne kommunikasjonen, risikerer man å støte på mye motstand.

Selv om IBM mener OCCS har nådd et høyt nivå, sier Allen at den ikke vil tilfredsstille alle brukergrupper. I IBM har de utarbeidet en hierarkisk modell, etter hva pc-en skal brukes til.

– Gruppene «fastsatt bruk», «teknisk arbeidsstasjon», «transaksjonell arbeidsstasjon» og «grunnleggende kontor» kan uten videre flyttes til OCCS. Vår erfaring er at de fleste i kategorien «avanserte kontorbrukere» også finner OCCS fullt ut tilfredsstillende. Utviklere vil derimot som regel måtte velge egne løsninger.

Fordelingen av brukerkategorier for OCCS er nærmere forklart i denne plansjen. Potensielle OCCS-brukere er innenfor den stiplede rammen.



– Den stiplede rammen som viser hvor langt man kan tilby tilfredsstillende erstatninger, utvides stadig. Det kom et gjennombrudd da Lotus’ samarbeidsverktøy ble tilgjengelige for alle de tre aktuelle operativsystemene.

Allen understreker at overgangen må forenkles så mye som mulig, og gjennomføres trinnvis.

– Start for eksempel med å bytte fra Microsoft Office til Lotus Symphony. Deretter kan man bytte ut Internet Explorer med Mozilla Firefox, før man går løs på selve operativsystemet.

I noen tilfeller må man gå en omvei. Klienten i Siebels CRM-løsning er ikke tilgjengelig i andre operativsystemer enn Windows. Her kan man ordne seg gjennom en terminalserverløsning, eventuelt velge en ordning der Siebel-klienten kjøres i en egen virtuell Windows-maskin på pc-en. En løsning for dette ble gjort tilgjengelig i desember.

– Filformater og makroer kan være en utfordring. Man trenger en strategi for å konvertere filer til et utvalg standardformater. Overgangen bort fra Microsoft kan være en anledning til å rydde opp i filformatbruken, og til å erstatte Visual Basic-skripter med andre, åpnere løsninger.

Besparelsene som følge av Microsoft-frie bedrifts-pc-er kommer delvis av at man sparer lisenser til operativsystem og kontorprogramvare – Symphony er gratis, med valgfri support. Ifølge Allen er den vesentlige gevinsten ved OCCS at man får sentral og enhetlig drift av pc-er, uavhengig av hvilke operativsystemer brukerne velger.


Les mer om: drift, microsoft, microsoft office, red hat, lotus symphony, internet explorer

Diskutér denne artikkelen