ANALYSER

- For høye priser gir svikt i Mac-salget

Heller ikke Apple er lenger upåvirket av nedgangstidene.

Harald BrombachHarald BrombachJournalist
23. feb. 2009 - 11:14

En ny rapport fra analyseselskapet NPD Group om PC-salget hos amerikanske forhandlere, viser at Mac-salget rammes hardt av de økonomiske nedgangstidene, etter å ha framstått som nærmest upåvirkelig i høst.

Ifølge Apple Watch, som har fått tilgang rapporten, gikk salget av Mac-er ned med 5,5 prosent i januar, sammenlignet med samme måned året før. Dette førte til at selskapets andel i konsumentdelen av markedet ble redusert fra 16,4 prosent til 13,7 prosent.

De øvrige PC-leverandørene økte derimot salget med i snitt 16,6 prosent, sammenlignet med januar i fjor. Mye av dette skyldes nok likevel den kraftige økningen i salget av billige netbooks.

Trolig var det laseringen av nye MacBooks i oktober som gjorde at Apple da opplevede en kraftig salgsvekst. Antallet solgte maskiner steg da med 27,2 prosent, mens salget av Windows-basert PC-er økte med mer forsiktige 5,7 prosent.

- Prisingen har ingenting med verdi å gjøre, forteller Stephen Baker, visepresident for industrianalyser i NPD Group, til Apple Watch.

- I denne økonomien er det ingen som bryr seg om verdien. De bryr seg om kostnader, sier Baker, som mener at det særlig er brukerne som går over fra tradisjonelle PC-er til Mac som nå i større grad forblir Windows-brukere.

Ser man bort fra den relativt nisjepregede Mac Mini, koster den billigste maskinen fra Apple 8590 kroner (999 dollar i USA), ifølge selskapets norske nettbutikk.

- Det trenger virkelig et 799 dollars-produkter det ute, sier Baker til Apple Wath.

- Men jeg tror det vil bli for kannibalistisk å gå under 799 dollar.

Mens mange PC-leverandører allerede i høst reduserte prisene på sine produkter, har Apple til nå ikke hatt behov for å gjøre dette etter lanseringen av de nye MacBook-maskinene i oktober.

Det antas at Apple hadde langt høyere marginer enn konkurrentene allerede før de kraftige priskuttene som konkurrentene gjennomførte i høst. Marginene til Apple ble den gang anslått å være nærmere 20 prosent. Selskapet bør derfor ha gode muligheter til å redusere prisene.

Tallene i rapporten dekker kun en del av konsumentmarkedet i USA. Utviklingen i salget kan ha vært annerledes i bedriftsmarkedet og i andre deler av verden.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra