Selvhjelp risikerer totalhavari

Rekonstruksjon av data er ikke for amatører.

27. apr. 2009 - 10:45

Meningsmålingsinstituttet YouGov har på oppdrag av IT-selskapet Ibas, nylig gjennomført en landsomfattende undersøkelse blant 511 IT-sjefer og IT-teknikere ved ulike norske bedrifter. Den viser at i hver fjerde bedrift har teknisk personell forsøkt å utbedre feil på lagringsmedium - og mislyktes. I minst 25 prosent av tilfellene gikk kritisk informasjon tapt på grunn av dette.

55 prosent av alle norske bedrifter har opplevd datakrasj i løpet av de siste to årene, og mange sier de har mistet sensitive data for godt.

- Når bedrifter forsøker å rekonstruere data selv, dobles antallet tilfeller hvor rekonstruksjon blir umulig, sier Øyvind Nyland i it-selskapet Ibas.

Selv om mange av dem som forsøker å rekonstruere er dyktige IT-folk, er dette et krevende kompetanseområde som bør tas av eksperter, hevder Nyland som er avdelingsleder for datarekonstruksjon i Ibas.

Ibas erfaring er at forsøk på å utbedre problemet på egenhånd ofte fører til at det blir umulig å rekonstruere tapte data i etterkant. I gjennomsnitt klarer Ibas eksperter å rekonstruere tapte data i over 80 prosent av tilfellene. I tilfeller hvor bedriften har forsøkt å utbedre feilen selv først, dobles antall saker hvor rekonstruksjon er umulig.

Datamaskiner og servere blir en stadig viktigere del av nær sagt alle norske bedrifters virksomhet. I følge undersøkelsen sier 70 prosent av alle norske bedrifter at minst en fjerdedel av innholdet på serveren er sensitiv eller virksomhetskritisk informasjon. 82 prosent sier de forsøker å løse et eventuelt datahavari ved hjelp av intern kompetanse først. Kun ni prosent kontakter ekstern ekspertise som en del av prosedyren.

- Å løse problemet internt kan synes å være den raskeste veien ut av en vanskelig situasjon, men risikoen for å ikke lykkes er større. Ikke bare risikerer man at data forsvinner for godt, men det kan bli en lengre, vanskeligere og mer kostbar prosess å rekonstruere innholdet, sier Nyland.

Et datahavari kan raskt sette et selskap ut av spill. Hele 26 prosent oppgir at feilen må utbedres innen få minutter for å unngå at skaden går utover ordinær drift. I alt svarer åtte av ti bedrifter at skaden må utbedres i løpet av den første dagen for å unngå at det påføres stor skade på bedriften.

Ifølge undersøkelsen opplevde 32 prosent av bedriftene i Sverige å mislykkes med intern håndtering av datafeil opp mot 25 prosent i Norge. Dette kan henge sammen med at svenske bedrifter har en anelse større tiltro på å løse egne feil. 70 prosent av svenske selskaper mener den interne IT-kompetansen er god nok til å løse slike situasjoner sammenlignet med 65 prosent av de norske selskapene.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra