Ledige IT-stillinger

Betalte 285.000 for Facebook-kopi

Genialt PR-triks fra Forsvaret – eller bortkastede penger?


Forsvaret ønsket å fremstå «kule» og møte sesjonspliktige ungdommer på hjemmebane. Dermed opprettet de nettstedet «Futurebook» som de befolket med 60.000 norske 17-åringers personopplysninger.

    Les også:

Helt uten å innhente samtykke. Sammen med fødselsdato og bosted ble dataene hentet fra Folkeregistret.

Det har skapt sterke reaksjoner, og i dag er Forsvaret kalt inn på teppet til Datatilsynet. Resulatet kan bli at nettjenesten blir stengt for brudd på personopplysningsloven.

Tjenesten er et PR-gimmick og en kampanje, og teknisk og visuelt en kopi av det sosiale nettstedet Facebook.

Det øvrige innholdet på Futurebook er fiktive meldinger, bilder og video som er hektet på de sesjonspliktiges profiler. Kunstige vennelister er også lagt inn.

- Dette er et konstruert sosialt nettsted og en kampanje fra oss. Nettstedet vil bli lagt ned når søknadsfristen til sesjon del én går ut, sier informasjonsrådgiver i Vernepliktsverket Trine Jungeling, til digi.no.

Fra nyttår blir sesjonsplikten for første gang utvidet til å gjelde både jenter og gutter. Samtidig blir sesjonen to-delt, en nettversjon og et obligatorisk fysisk oppmøte. Futurebook er laget som en informasjonskampanje for å nå ut til ungdommene.

- Vi ønsket å benytte Futurebook for å skape engasjement og pirre nysgjerrigheten til ungdommen, sier Jungeling.

Som informasjonskampanje har initiativet vekket stor oppmerksomhet, men ikke nødvendigvis av den positive sorten.

Vernepliktsverket sier til digi.no at utviklingen av nettstedet kostet 285.000 kroner. Jobben er utført av webdesignbyrået Bakerman.

- Hvorfor valgte dere å lage dette i stedet for å benytte noen av de eksisterende sosiale nettjenestene?

- Grunnen til at vi laget denne kampanjesiden var for å ha kontroll over informasjonen. Hos oss kan ikke ungdommen legge ut informasjon selv. Det eneste de kan gjøre er å stille oss spørsmål om Forsvaret, sier Trine Jungeling.

Senere i dag må de gjøre rede for om nettprofilene ble etablert med hjemmel i regelverket. Det skjer i et møte hos Datatilsynet.

    Les også:

Les mer om: forsvaret, sosiale medier, facebook

Diskutér denne artikkelen