Kinas største pc-leverandør, Lenovo, oppnådde et positivt nettoresultat i kvartalet fram til 31. mars, regnskapsårets fjerde, på 13 millioner dollar. I samme kvartal i fjor ble nettoresultatet minus 264 millioner dollar.
Omsetningen i marskvartalet var 4,32 milliarder dollar, 56 prosent mer enn i marskvartalet 2009. Antall leverte pc-er økte med 59 prosent globalt, og med 67 prosent i Kina. Hjemmemarkedet sto for 45 prosent av omsetningen i årets marskvartal.
Analytikerne hadde ventet et positivt nettoresultat på 34 millioner dollar, ifølge Wall Street Journal.
_logo.svg.png)

Regnskapsåret 2009–2010 ble gjort opp med et positivt nettoresultat på 129 millioner dollar, mot et tap på 226 millioner dollar i 2008–2009.
Lenovos positive resultater skyldes primært økt salg i hjemmemarkedet og kostnadskontroll. Selskapet advarer om fallende marginer som følge av dyrere komponenter og større salg av lavpris pc-er. Lenovo prøver å motvirke dette ved å satse på avanserte mobiltelefoner. Tidligere denne måneden lanserte de sin «LePhone» som de venter skal selge bedre i Kina enn Apple iPhone.
Toppsjef Yang Yuanqing sier Lenovo de nærmeste par årene vil satse spesielt på vekstmarkeder som India, Russland og Tyrkia.
Les også:
- [19.08.2010] Hjemmemarkedet holder Lenovo i pluss
- [29.06.2010] Livsstils-pc-er med forenklet sikkerhet
- [31.05.2010] Medvind for Lenovo også i Norge
- [07.04.2010] Han blir Lenovo-sjef i Norge
- [23.02.2010] Lenovo: Ingen nettfjøl uten tastatur
- [19.02.2010] Acer og Apple erobrer pc-Norge
- [04.02.2010] Lenovo vokser raskest
- [05.01.2010] Lenovo med ARM-prosessor i ny bærbar
- [01.12.2009] Lenovo kjøper tilbake mobildivisjon
- [06.11.2009] Vekstmarkeder skyver Lenovo til pluss