Forbrukerteknologi

Spotify på norske tv-skjermer?

- Dette er svært spennende, sier Canal Digital.

Marius B. JørgenrudMarius B. Jørgenrud– Journalist
11. juni 2010 - 13:21

Musikkstreamingløsningen Spotify ble denne uken klar for svenske og finske TV-skjermer.

TeliaSonera er det første selskapet i verden som tilbyr dette. De har fått en eksklusiv avtale om å levere musikktjenesten gjennom TV-ruta i Sverige og Finland.

Også norske kabelselskaper innrømmer at løsningen frister. Dette er utvilsomt noe de ønsker å tilby kundene sine.

- Vi er på ballen og synes det er særdeles spennende. Musikk er en naturlig del av vårt underholdningstilbud, sier informasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen i Canal Digital.

Han ønsker likevel ikke å kommentere om de har vært i kontakt med Spotify. Det vil heller ikke Spotify. At det svenske musikkstreamingfenomenet planlegger flere slike avtaler er det derimot ingen tvil om.

Satser på sofa-kundene

- Stuen er viktig for oss og samarbeidet med TeliaSonera er bare første skrittet. Flere internasjonale leverandører av TV-tjenester og forbrukerelektronikk er interesserte i å samarbeide med oss, så det kommer flere avtaler fremover. Vi har ingenting å meddele vedrørende norske partnere akkurat nå, sier selskapets svenske presseavdeling til digi.no.

Altibox (tidligere Lyse) har i likhet med andre kabelaktører fått med seg det nye tilbudet i våre naboland. Akkurat som Canal Digital sier de til digi.no at «Spotify er en svært spennende tjeneste». Get har ikke svart på våre henvendelser.

- Vi vurderer musikkstreamingtjenester som interessante på alle plattformer og har ambisjoner om at Altibox-kunder skal kunne dekke sine digitale behov gjennom våre tjenester i framtiden, sier produktsjef Hans-Bjarne Solheim i Altibox.

730.000 nordmenn har Spotify

Mens Spotify finnes i en gratis, reklamebasert versjon til PC og Mac, kreves det et såkalt premium-abonnement for mobil tilgang eller lytting over kabel-TV. I Norge koster abonnementet 99 kroner i måneden for fri tilgang til flere millioner låter.

- Vi har for tiden 730 000 registrerte norske gratisbrukere, opplyser salgsdirektør Cathrine Solheim i Spotify Norge.

Hun leder norgeskontoret som ble åpnet i august i fjor, den gangen med tre ansatte. Nå har de vokst til åtte ansatte, hvorav seks er selgere og én person arbeider med trafikkanalyse.

- Vi er primært et salgskontor med fokus på salg av annonser slik at gratisversjonen til Spotify kan leve videre i beste velgående, sier Solheim.

Norgessjefen ønsker ikke å kommentere hvor mange abonnementer de har solgt i Norge. Tallet er neppe særlig høyt sammenlignet med antall gratispassasjerer.

Per mai 2010 hadde Spotify sikret seg til sammen syv millioner kunder i de syv landene som støttes; Sverige, Spania, Norge, Finland, Frankrike, Nederland og Storbritannia. Av alle disse er rundt 250 000 betalende medlemmer, ifølge Wikipedia.

    Les også:

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra