TELEKOM

Telenor ettergir sjokkregninger

Ekstra innsats stopper mobilsmell i utlandet, fjorten dager etter fristen.

14. juli 2010 - 10:17

Det har gått to uker siden EU-regler tvang teleselskapene å innføre et såkalt sikkerhetsnett mot «overraskende høye» regninger ved bruk av mobil i utlandet.

Straks bruken overstiger rundt 50 euro pluss avgifter i måneden, tilsvarende om lag 500 norske kroner, skal kunden få beskjed. Det skal ikke være mulig å overstige beløpet i perioden, med mindre kunden aktivt velger å fortsette. Dette er lovfestet.

Telenor rakk som eneste norske teleselskap ikke fristen for å innføre den nye ordningen, som var satt til 1. juli i år. Post- og teletilsynet (PT) var forferdet over somlingen, og truet med bøter hvis selskapet ikke ordnet opp.

Det blir ingen bøter. Telenor melder i dag at også de kan tilby «trygg mobilsurfing og bruk av mobilt bredbånd i utlandet».

- Vi er glad for å ha fått på plass løsningen i henhold til alle EU-krav. Med denne løsningen kan alle Telenor-, Djuice- og Talkmore-kunder, også de med kontantkort, føle seg trygge ved bruk av mobile datatjenester i utlandet, uten å være redd for overraskende høye regninger når de kommer hjem, sier informasjonssjef Knut Sollid i Telenor Norge.

digi.no har tidligere spurt Telenor om hvorfor telegiganten ikke klarte å få på plass ordningen innen fristen, slik både PT forventet, EU krevde, og ikke minst alle konkurrentene fikk til.

Selskapet skyldte da på teknikken.

- Det er selvfølgelig ikke noe å flagge høyt, vi skulle ønske at vi klarte å rekke fristen. Etter å ha fått kritikk fra Post- og teletilsynet så vi oss nødt til å gjøre en ekstra innsats for å få dette på plass, sier Sollid til digi.no.

- Har dere trenert dette for å tjene mer penger i fellesferien?

- På ingen måte. Dette har gått på at våre systemer måtte omarbeides. Det har vært tekniske årsaker til at vi ikke har fått dette på plass før nå.

EU-reglene skulle beskytte kundene. Telenors forsinkelse med å få på plass ordningen går heldigvis ikke utover kundene.

- Hva gjør dere med kunder som får overraskende høye mobilregninger etter å ha vært i utlandet i perioden fra 1. juli og frem til i dag?

- Dersom det skulle være noen slike ivaretar vi våre kunder i forhold til den ordningen som vi ble pålagt fra EU.

Men han understreker at det ikke er noen umiddelbar automatikk i at sjokkregninger fra denne perioden blir strøket.

- For de kundene som får en slik uventet høy regning vil vi se på det. I praksis betyr det ja, regningen blir kuttet, men det skjer ikke automatisk. Vi ber kunder som opplever dette å ta kontakt med oss, sier informasjonssjef Knut Sollid til digi.no.

For å oppsummere: Dersom du er Telenor-, Djuice- eller Talkmore-kunde og får en overraskende høy regning etter å ha brukt mobilen i EU- eller EØS-området i nevnte periode, kan du få regningen kuttet til 500 kroner.

Merk at det fremdeles er viktig å være oppmerksom ved reiser i land utenfor EU/EØS. Land som Sveits, Monaco, San Marino, Andorra, Kanaløyene og Isle of Man er heller ikke forpliktet til å følge EU-kravene.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra