Det skal ikke være lett for bedrifter å bestille iPhone. Det fikk Norges største IT-selskap EDB Ergogroup erfare.
Apple lar ikke bedriftskunder bestille fra nettsidene deres. Den luksusen er forbeholdt privatpersoner.
- Det er ikke mulig å handle og få tilsendt faktura slik vi kan med andre leverandører, forklarer IT-sjef Terje Malja i EDB Consulting Group, datterselskap av EDB Ergogroup.
Malja fikk oppleve at bedriftskunder som vil handle fra Apple må bruke kredittkort. I tillegg må de ringe og bestille gjennom kundeservice.
Og så kommer kontrollspørsmålene...
Prosessen ble opplevd så merkelig at han sendte e-post til kollegene sine for å fortelle om det.
Meldingen har siden blitt spredt videre til andre i bransjen med emnefeltet «Fredagsmail? Nei, fra virkeligheten». Slik forløp samtalen med Apple Norge, ifølge IT-sjefen:
TM: Hei! Mitt navn er Terje Malja og ringer fra EDB Consulting Group og skulle gjerne ha kjøpt en iPhone til en av våre ansatte.
Apple: Hei, jeg ser dere har kjøpt to (2!) iPhones tidligere?
TM: Ja det stemmer.
Apple: Da må dette godkjennes av Apple i USA først.
TM: OK?
Apple: Vi vil få svar på om dette er OK ca. i midten av neste uke. I mellomtiden kan du kanskje svare på noen kontrollspørsmål?
TM: OK.
Apple: Hva skal iPhonen brukes til?
TM: Snakke i.
Apple: Er det noen spesielle andre grunner til at vedkommende skal bruke iPhone, apps etc.?
TM: Vet ikke, han er kanskje et Eplehode?
Apple: Jeg skjønner. Hvor mange ansatte er det i firmaet du jobber i?
TM: Ca. 12 000.
Apple: Hva er deres webside?
TM: www.edb.com
Apple: Fint, da har jeg det jeg trenger foreløpig. Vi kontakter deg igjen når vi har fått svar fra Apple i USA.
TM: OK. Ha det bra.
Å bestille én enkelt mobiltelefon fra Apple er en prosess som til sammen tar nærmere en halvtime, forteller Malja til digi.no. Det inkluderer ringeminutter, ventetid og nye samtaler.
- Helt bak mål
- Det er ikke det at de er ufine, men selve transaksjonen og håndteringen er helt bak mål, sier han.

%2520og%2520Magnus%2520Oxenwaldt%2520.jpg)
EDB kan selvfølgelig bestille iPhone fra andre utsalgssteder enn Apple direkte. Det har de også gjort, men Malja ønsker som IT-sjefer flest å ikke betale mer enn nødvendig.
- Utfordringen er at Apple er så stramme på prisene. Det hender andre salgskanaler tar mer for samme produkt. Økonomisk kan det derfor være lurt å kjøpe hos Apple.
Men så spørs det hvor lønnsomt det blir i lengden da, hvis det går med en halvtime for hver bestilling.
Apple har foreløpig ikke besvart henvendelser fra digi.no.