Ledige IT-stillinger

Slik skal Windows Phone 7 oppdateres

Microsoft beholder kontrollen selv.


Programvare inneholder feil og mangler og smartmobilsystemer er intet unntak. I tillegg er det smartmobilmarkedet i svært konkurransepreget, slik at plattformene stadig må utvides med ny funksjonalitet for å være attraktive. Derfor kommer de fleste av leverandørene med oppdateringer noen ganger i året.

Problemet i dag er at disse oppdateringene ikke alltid når fram til brukerne, eller at de kommer svært sent. Årsaken til dette er at oppdateringene ikke sendes ut direkte fra programvareleverandøren, men første skal innom mobilprodusenten eller til og med mobiloperatøren for ytterligere tilpasning og testing, før de eventuelt gjøres tilgjengelige for kundene. Nå er det nok først og fremst de store, internasjonale eller amerikanske mobiloperatørene som tilbyr egentilpassede mobilmodeller, så akkurat det problemet er nok mindre i Norge.

Apple kontrollerer bukta og begge ender, noe som har både fordeler og ulemper. En av fordelene er at når Apple gir ut en iOS-oppdatering, så blir den så godt som umiddelbart tilgjengelig for samtlige iPhone-brukere. I alle fall dersom maskinvaren fortsatt henger med.

I motsatt ende finner vi Android. Det er Google (eller formelt sett Open Handset Alliance) som står bak Android, men bortsett fra brukerne av Googles Nexus One, er det knapt noen som får tilgang til nye Android-versjoner bare timer eller dager etter at Google har sluppet en ny versjon. HTC hadde brukt nesten tre måneder da Android 2.2 kom til Desire i august, mens Sony Ericsson først nylig har begynt å tilby Android 2.1 til Xperia X10. Dette mens alle solemerker tyder på at Android «Gingerbread», trolig med versjonsnummer 2.3, kommer om får dager, kanskje allerede i kveld.

Historisk har det kunnet virke som at enkelte mobilselskaper synes det er litt «anstrengende» å rulle ut oppdateringene og derfor har unnlatt å gjøre dette oftere enn høyst nødvendig. Kunden har jo tross alt allerede betalt for varen.

AT&Ts utgave av Samsung Focus med Windows Phone 7.
AT&Ts utgave av Samsung Focus med Windows Phone 7. (Foto:Microsoft)
Hva så med Windows Phone 7?
En Microsoft-representant forteller til ZDNet.com at Microsoft vil levere programvareoppdateringer til Windows Phone 7 direkte til sluttbrukerne og at alle Windows Phone 7-enheter vil være kvalifiserte for oppdateringer.

Riktignok brukes Windows Phone 7 av flere ulike mobilprodusenter på et antall ulike modeller, men Microsoft har satt såpass strenge krav til maskinvaren at det ikke er store forskjeller på de ulike modellene. Dette er en fordel for programvareutviklerne, men gjør det vanskelig for mobilleverandørene å tilby modeller med særpreg.

Det er i grunnen litt underlig at dette spørsmålet, altså om hvordan Windows Phone 7 skal oppdateres, ikke har blitt tatt opp tidligere. God tilgang på oppdateringer må jo være et soleklart salgsargument for en plattform. Ingen vil bli sittende med en smartmobil som virker foreldet etter seks til tolv måneder. De fleste bytter jo ikke mobil hvert år.

Kanskje det er usikkerhet omkring blant annet dette som har ført til at etterspørselen etter Windows Phone 7-mobiler foreløpig ser ut til å være ganske moderat.

Den første Windows Phone 7-mobilen kom i salg i USA på mandag og skal ifølge analytikere bare ha solgt i 40 000 eksemplarer. Det er et antall som i amerikansk presse omtales som «anemisk». Til sammenligning mente analytikere at det ble solgt over en halv million eksemplarer av den første iPhone-modellen i løpet av den første salgshelgen. Det skal i gjennomsnitt ha blitt solgt 143 000 eksemplarer av iPhone 4 per dag i den første uken den var i salg.

En mandag er kanskje ikke den beste dagen å starte salget av nye produkter, men Microsoft skal ha brukt over 100 millioner dollar for å markedsføre det nye systemet, så dersom beregnede salgstallet er i nærheten av det faktiske, må det nok sies å være litt skuffende.

    Les også:

Les mer om: windows phone, smartmobiler

Diskutér denne artikkelen