ANALYSER

Firefox til topps i Europa

Passerer Internet Explorer for første gang, men ikke i Norge.

Harald BrombachHarald BrombachJournalist
4. jan. 2011 - 15:52

Om innføringen av dialogboksen om nettleservalg hos europeiske Windows-brukere etter krav fra EU, har hatt noen som helst innvirkning på hvilken nettlesere som nå foretrekkes blant europeerne, er uklart. Men markedsandelen til Microsofts Internet Explorer er markant lavere i Europa enn i andre deler av verden. I alle fall dersom man skal tro tallene StatCounter presenterer.

Til tross for dette er det første i desember 2010 at Internet Explorer har blitt vippet av nettlesertronen i Europa.

Siden juli 2008, som er de eldste tallene som er tilgjengelige hos StatCounter, har IEs andel i Europa gått ned fra 58,2 prosent til 37,5 prosent i desember 2010. Andelen var på 44,8 prosent i desember 2009.

Nettleseren som har passert Internet Explorer er Firefox. Dette skyldes i liten grad at andelene til Firefox har vokst. Mozillas nettleser nådde sin høyeste markedsandel i desember 2009 med 40,8 prosent. Ett år senere er andelen redusert til 38,1 prosent, mens den var på 35,5 prosent i juli 2008.

Månedlig nettleserstatistikk fra StatCounter for de fem vanligste nettlesere i Europa i perioden juli 2008 til desember 2010. <i>Bilde: StatCounter</i>
Månedlig nettleserstatistikk fra StatCounter for de fem vanligste nettlesere i Europa i perioden juli 2008 til desember 2010. Bilde: StatCounter

Nettleseren som derimot forsyner seg grovt av IEs markedsandeler, er Google Chrome. Siden nettleseren ble offisielt lansert i desember 2008 har den vunnet stadig nye markedsandeler i Europa. Nå benyttes Chrome av 14,6 prosent av de nettleserbrukerne som StatCounter har registrert, mens tallet var 5,1 prosent i desember 2009.

Andelen som bruker Opera har ikke endret seg så mye det siste året. Siden desember 2009 har andelen økt med 0,1 prosentpoent til 4,6 prosent. I juli 2008 var andelen på 3,7 prosent. Kurven til StatCounter viser at andelen har vært helt opp i 8,75 prosent i mai 2009, men det er uklart om dette skyldes en feil i målingene eller om veldig mange testet Opera i denne perioden.

Opera konkurrerer med Apple Safari om fjerdeplassen og taper knepent i desember 2010. Bare 0,05 prosentpoeng skiller de to. I juli 2008 hadde Safari en markedsandel på 2,4 prosent.

Bruken av IE6 alene er nå nede i 2,4 prosent i Europa, noe som er et godt tegn. Ett år tidligere var andelen på 6,2 prosent.

Tabellen nedenfor viser andelene for hver av nettleserne i henholdsvis Norge og blant digi.no-brukerne.

Nettleserandeler i Norge og blant digi.no-leserne i desember 2010. Tall hentet fra StatCounter og Google Analytics.
Nettleserandeler i Norge og blant digi.no-leserne i desember 2010. Tall hentet fra StatCounter og Google Analytics.
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra