ANALYSER

Nettbrett-salget mot nye høyder

Men også salget av rene lesebrett ventes nå å øke kraftig.

Harald BrombachHarald BrombachJournalist
20. jan. 2011 - 10:31

Analyseselskapet IDC kom i går med en rapport om det globale salget av nettbrett og lesebrett, to produktkategorier som har falt i smak hos mange de siste årene.

Markedet for nettbrett, eller media tablets, som IDC kaller dem, domineres fortsatt av Apples iPad. Av de 4,8 millioner enhetene som ble levert i tredje kvartal i fjor, stod Apple for nesten 90 prosent og nesten 4,2 millioner leverte iPad-er. Men i dette kvartalet var det først og fremst små aktører som utgjorde konkurransen. Salget av Samsungs Galaxy Tab kom først skikkelig i gang i fjerde kvartal.

Til sammenligning ble det i andre kvartal i fjor ble det levert 3,3 millioner nettbrett, ifølge IDCs prognoser. Dette tilsvarer en økning på 45,1 prosent.

IDC definerer en media tablet som en tavle-formet enhet med fargeskjerm på mellom 5 og 14 tommer. Enheten kjører et lettvekts operativsystem, typisk iOS eller Android. Enhetene har enten x86- eller ARM-basert prosessor. Tavleformede enheter med x86-prosessor og fullt pc-operativsystem hører ifølge IDC hjemme i den eldre produktkategorien tablet pc (tavle-pc).

IDC mener at salget av nettbrett har fortsatt å vokse i fjorårets fjerde kvartal, slik at det til sammen ble levert nærmere 17 millioner slike enheter i fjor. Analyseselskapet mener dette likevel er bare begynnelsen. I 2011 venter selskapet at det vil bli solgt 44,6 millioner nettbrett, hvorav nesten 40 prosent i USA. I 2012 ventes antallet å nå 70,8 millioner enheter.

Bakgrunnen for økningen antas å være introduksjonen av flere nettbrett basert på Android og andre operativsystemer, konkurransen om pris og funksjonalitet, samt generelt høy etterspørsel i både konsument- og bedriftsmarkedene.

Mens nettbrett er enheter med mange bruksområder, er lesebrett først og fremt beregnet for å lesing av tekst, for eksempel e-bøker. IDC regner med at det ble solgt omtrent 2,75 millioner lesebrett i tredjekvartal og 10,8 millioner totalt i 2010. 72,4 prosent av enheten ble solgt i USA.

IDC anslår at salget i 2011 vil øke til 14,7 millioner enheter i 2011 og til 16,6 millioner i 2012. Økningen ventes å bli drevet fram av mer konkurranse om pris, enheter med fargeskjerm og utvidet utvalg av digitale bøker og tidsskrifter innen flere genre og språk.

Amazon var i tredje kvartal den klart største leverandøren av lesebrett, fulgt av Pandigital og Barnes and Noble. De to sistnevnte tilbyr sine produkter nesten utelukkende i USA.

Rangering av de største leverandørene av lesebrett i tredje kvartal av 2010. <i>Bilde: IDC</i>
Rangering av de største leverandørene av lesebrett i tredje kvartal av 2010. Bilde: IDC
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra