Slik blir Android for nettbrett

Ledige IT-stillinger

Slik blir Android for nettbrett

Google med testutgave av «Honeycomb».


Google viste i begynnelsen av januar fram en første video om Android 3.0 «Honeycomb». Nå har selskapet kommet med langt mer informasjon om den nettbrett-tilpassede utgaven av plattformen. Faktisk så har selskapet gitt ut en tidlig versjon av Android 3.0 SDK (Software Development Kit), med system-image og uferdige programmeringsgrensesnitt. Hensikten er at utviklere skal kunne begynne å teste hvordan deres eksisterende applikasjoner opptrer i nettbrett-formatet og å gjøre seg kjent med de kommende nyhetene både over og under skallet.

Google har ikke til vane å komme med forhåndsutgave av Android-SDKene, men alt tyder på at selskapet nå ønsker at applikasjonsutviklerne så raskt som mulig blir klare til å levere applikasjoner til Android 3.0-baserte nettbrett.

Brukergrensesnittet i Android 3.0 bygger på dagens, men har noen nye eller videreutviklede elementer. System Bar er et felt som er plassert nederst på skjermen. Via denne vil brukeren ha tilgang til varsler, systemstatus og virtuelle navigasjonsknapper. Den vil alltid være tilgjengelig for brukeren, men kan tones ut ved for eksempel fullskjermsvisning.

Via System Bar og Recent App-listen skal brukeren få enkel tilgang til nylig brukte applikasjoner.

Øverste på skjermen vises Action Bar, et felt kontrolleres av applikasjonene og som gir brukeren tilgang til kontekstbaserte valgmuligheter, navigasjon, widgets, menyer og andre typer innhold. Den er alltid tilgjengelig når en applikasjon er i bruk. Også utseendet til dette feltet styres av den enkelt applikasjon. Fra Action Bar kan brukeren velge handlinger som kopiering til utklippstavlen, del, lim inn, websøk og finn.

Når man ønsker å markere tekst, presser man på skjermen over et ord. Dette markeres, og så kan man ved et sett med grensepiler bestemme hvor stort det utvalgte området skal være.

Tastaturet i Android 3.0 er tilpasset større skjermer. Noen av tastene har fått ny fasong og har blitt flyttet på. Dessuten har tastaturet flere taster, blant annet tabulator, enn det i mobilutgavene.

Nettleseren i Android 3.0 får en hel del ny funksjonalitet. Dette inkluderer støtte for faner i stedet for vinduer, incognito-modus for anonym nettlesing, ny visning av bokmerker og historikk, samt synkronisering av bokmerkene med Google Chrome på én eller flere pc-er.

Nettleseren i Android 3.0 har fått faner.
Nettleseren i Android 3.0 har fått faner. (Foto:Google)


Nettleseren har også støtte for multitouch via JavaScript og plugins, samt nye zoom- og rullemuligheter.

Kameraapplikasjonen er designet om og skal gi rask tilgang til innstillinger for blant annet eksponering, fokus, blits, zoom og frontkamera.

Kameraapplikasjonen i Android 3.0
Kameraapplikasjonen i Android 3.0 (Foto:Google)


Kontaktapplikasjonen får et brukergrensesnitt med to ruter, bedre støtte for formateringen av internasjonale telefonnumre. Det loves også enklere redigering.

Også e-postapplikasjonen benytter to ruter. Dette skal gjøre det mer effektivt å se og organisere meldinger. I applikasjonen kan brukeren velge én eller flere meldinger og så en handling fra Action Bar, for eksempel for å flytte meldingene til en mappe.

Android 3.0 har også støtte for Media/Photo Transfer Protocol som skal la brukerne synkronisere mediefiler med et USB-tilknyttet kamera eller en pc, uten å måtte montere en USB masselagringsenhet. Til nettbrettene vil det også være mulig å koble et fysisk tastatur via USB eller Bluetooth. Det loves dessuten raskere oppkoblingstid via WLAN og deling av nettbrettets nettforbindelse med andre enheter via Bluetooth.

For utviklere er det nødvendigvis også en rekke nyheter.

Applikasjonenes Activities vil nå kunne deles opp i underkomponenter som kalles Fragments. Disse kan så kombineres på ulike måter slik at de danner en rikere og mer interaktiv opplevelse. Fragments kan legges til, fjernes, erstattes og animeres dynamisk inne i en Activity, og de kan brukes på tvers av flere Activity-er. Fragments skal også gjøre det enklere for utviklere å tilby applikasjoner som fungerer godt på både store skjermer og mindre enheter.

I brukergrensesnittet, som har fått en nytt tema som Google omtaler som holografisk, har det kommet en utvidet sett med widgets, som utviklere kan bruke for å legge til ulike typer innhold i applikasjonene sine. Dette inkluderer blant annet en 3D-stabel, søkeboks, valgfelt for dato og tid, kalender og sprett-opp-meny. Applikasjoner skrevet for tidligere Android-versjoner vil arve den nye widgetdesignen.

Flere wigdettyper kan også benyttes på hjemmeskjermen, inkludert 3D-stabelen, lister og gitter. I de to sistnevnte åpnes det når for multivalg, det vil si at brukerne kan velge flere av elementene som vises i widgeten og så utføre en handling på disse.

Android 3.0 er utstyrt med et nytt animasjonsrammeverk for animering av det aller meste som kan vises på skjermen. Nytt er også en maskinvareakselerert OpenGL-renderer som skal gi økt ytelse til mange vanlige grafiske operasjoner i applikasjonene som kjøres i Android-rammeverket. Dette inkluderer de fleste operasjonene i Canvas, Paint, Xfermode, ColorFilter, Shader og Camera. Utviklerne vil kunne kontrollere på hvilket nivå maskinvareakselereringen skal tas i bruk.

Nytt er også Renderscript, en 3D-rammeverk som tilbyr både et programmeringsgrensesnitt for å bygge 3D-scener og et spesielt, plattformavhengig shader-språk. Renderscript skal kunne brukes til å akselerere både grafikkoperasjoner og dataprosessering.

Android 3.0 er den første versjonen av plattformen som er designet for flerkjernede prosessorer, men den krever det ikke. Ifølge Google har det blitt gjort en rekke endringer i blant annet Dalvik VM og Bionic-biblioteket for å legge til støtte for symmetrisk multiprosessering i flerkjernede omgivelser. Også applikasjoner med bare én tråd vil kunne oppleve ytelsesforbedring på flerkjernede systemer, ved at Dalviks datasanerer kjøres på den andre kjernen.

Honeycomb-utgaven av Android inkluderer også utvidet multimedie-støtte. Blant annet støtter medierammeverket det meste av HTTP Live-streaming-spesifikasjonen, inkludert tilpasset bitrate.

Nytt er også et DRM-rammeverk som kan utvides med støtte for ulike mekanismer for digital rettighetskontroll som finnes på enheten. Rammeverket skal gi tilby utviklerne et enhetlig programmeringsgrensesnitt, uavhengig av de underliggende DRM-motorene.

Utviklere applikasjoner for administrasjon av enheten kan ta i bruk ny funksjonalitet som er lagt til med tanke på bedriftsbrukere. Dette inkluderer policyer og regler for kryptert lagring, passordforfall, passordhistorikk og komplekse passordtegn.

Det loves at eksisterende Android-applikasjoner vil være kompatible med det nye brukergrensesnittet, men integrasjon med det holografiske temaet krever at det legges til en enkelt attributt i applikasjonen manifestfiler.

Menyknappen, som er erstattet av en overflow-meny på Action Bar i det nye brukergrensesnittet, vil emuleres av plattformen.

Flere detaljer om nyhetene i Android 3.0 finnes i dette blogginnlegget.


Les mer om: android 3.0 honeycomb, android, dalvik

Diskutér denne artikkelen