BEDRIFTSTEKNOLOGI

Operaen brøt sammen

Serverne krasjet under årets store billettslipp.

23. mai 2011 - 13:39

Julaften, 17. mai og bursdag på samme tid. Slik beskrives dagen i dag hos Den Norske Operaen. Da slippes nemlig billettene til opera, ballett og konserter for sesongen 2011 - 2012 løs.

Men begivenheten ble preget av tekniske problemer, akkurat som i fjor. Allerede ved salgsåpning klokken 9 i morges gikk nettløsningen ned for telling.

- Denne åpningsdagen har vi sett frem til lenge, og vi har også forberedt oss lenge, selv om det sikkert er mange som vil være uenige i det, når de verken får tak i oss på telefon eller nett, sier kommunikasjonsdirektør i Operaen Cathrine Pia Lund til digi.no.

Nå er ikke Operaen alene om å ha bestillingsløsninger på nett som bryter sammen under stor pågang, men etter problemene i fjor lovet de bot og bedring.

Ifølge Lund er bestillingsløsningen forenklet, servermiljøet byttet ut og kapasiteten mer enn doblet siden sist, uten at det hjalp.

- Vi har ikke rukket å ta ut alle tallene, men ser at pågangen er tre ganger så stor som i fjor.

Slik nettjenestene står nå skal den takle 3000 samtidige brukere, men det var altså ikke nok til å unngå sammenbrudd.

Ifølge Lund er det vanskelig å forutse presset, som for deres tilfelle bare skjer en gang i året.

- Jeg må innrømme at jeg trodde vi ville klare å håndtere pågangen i år. Når det er sagt ser vi på hele nettøsningen og vurderer å bytte ut plattformen vår i et parallelt løp. Systemet vi bruker nå ble lansert til åpningen av Opera-bygget i 2008, og i IT-verdenen er jo tre år lang tid.

Lund sier videre at billettsystemet til Den Norske Operaen sannsynligvis er Norges største og mest kompliserte i sin klasse, og ikke kan sammenlignes med tjenestene til eksempelvis Billettservice eller kinoene.

- Vi selger til nesten 400 forskjellige forestillinger i to saler med svært mange ulike muligheter. Det er ganske komplisert. Det er kort og godt ikke like enkelt som å kjøpe kinobillett eller konsert med Bruce Springsteen, sier hun.

Trass nedetiden har mange likevel lyktes med å skaffe seg billetter på åpningsdagen. I fjor solgte Operaen 17.000 billetter på ett døgn.

- Før klokken 11 i dag hadde vi solgt mer enn hele den første dagen i fjor, sier Lund.

- Hvordan blir det neste år?

- Det blir salgsstart da også. Da har vi bestemt oss for å gjøre dette i helgen, da flere får anledning til å prøve å booke billetter på fritiden. Så håper vi at vi også har fått på plass kosmetiske og strukturelle forbedringer i nettløsningen vår, sier kommunikasjonsdirektøren.

Lund vet at folk hater å stå i kø, og virker oppriktig lei seg for at billettbestillingene brøt sammen, men påpeker at dette dessverre er slikt som kan skje.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra