Lenovo kjøper tysk pc-leverandør

Med Medion blir Lenovo tredje størst i Europas største pc-marked.


Den kinesiske pc-leverandøren Lenovo er i ferd med å kjøpe Medion, en tysk pc-leverandør til forbrukermarkedet med egne fysiske butikker og nettbutikker. Medion har en spesielt sterk stilling i Tyskland, men har også kanaler i flere europeiske land, samt i USA og Australia. I tillegg til pc-er selger de forbrukerelektronikk, mobiltelefoner og programvare.

Lenovo er blitt enig med Medions styreleder Gerd Brachmann om å kjøpe to tredeler av hans aksjepost for 13 euro per aksje. Øvrige aksjonærer vil få samme tilbud, som ligger 18 prosent over Medion-aksjens notering før avtalen med Brachmann ble kjent. Det innebærer at Lenovo får straks råderett over 37 prosent av Medion for 231 millioner euro, og ligger an til å oppnå opptil en 78 prosent eierandel for til sammen 466 millioner euro.

Betingelsene for transaksjonene er at Brachmann beholder en eierandel på 18 prosent, og at Lenovo oppnår en samlet eierandel på minst 52 prosent.

Dersom dette gjennomføres, får Lenovo et fotfeste i det vesteuropeiske pc-markedet, med en andel på 7,5 prosent. Andelen i det tyske pc-markedet vil være 14 prosent. Kjøpet av Medion gjør Lenovo tredje størst i Europas største pc-markedet, heter det i Lenovos pressemelding. Lenovo framhever også hvordan Medion vil gi innpass i det raskt voksende markedet innen det mobile Internett.

Avtalen gir Medion tilgang til noen av verdens mest effektive anlegg for pc- og elektronikkproduksjon. Den gir Lenovo et grunnlag for ekspansjon i det europeiske forbrukermarkedet.

Kjøpet av Medion er et ledd i Lenovos strategi for å utvide virksomheten i modne markeder, etter nærmere to år med hovedfokus på vekstmarkeder. I januar inngikk Lenovo et strategisk samarbeid med NEC, som innebærer at de kan komme til å overta hele NECs pc-satsing.
Les mer om: lenovo, oppkjøp

Diskutér denne artikkelen