Huawei, en kinesisk leverandør av tele- og nettverksutstyr med blant annet Telenor og Netcom på kundelisten, melder om en omsetning i første halvår på 98,3 milliarder yuan, tilsvarende rundt 84 milliarder kroner. Det er 11 prosent over omsetningen i første halvår i fjor. Driftsresultatet ble 12,4 milliarder yuan, 10,6 milliarder kroner.
Finansdirektør Cathy Meng beskriver veksten til Huawei som «stabil og robust». Hun erkjenner at den globale økonomien er inne i en problematisk fase, men sier seg likevel sikker på å nå målet om en årsomsetning på 199 milliarder yuan, 171 milliarder kroner, i 2011.
Prognosen gjenspeiler en erkjennelse av at veksten ikke er så rask som før. Fra 2009 til 2010 økte Huaweis omsetning med 24 prosent, til 185 milliarder yuan.
_logo.svg.png)


Huawei har hittil satset hovedsakelig på å selge utstyr til operatører, i første omgang LTE og Wimax. 130 mobilnettverk verden over drives av utstyr fra Huawei. En oversikt fra Gartner tyder på at selskapet i 2010 sto for 16 prosent av omsetningen i det globale markedet for teleutstyr til operatører, bare slått av svenske Ericsson med 20 prosent. Markedet i 2010 var på 78,6 milliarder dollar.
Veksten i år er betinget av at selskapet lykkes på to nye satsingsområder, henholdsvis «Device» – mobiltelefoner og liknende – og«Enterprise», det vil si nettverksutstyr til bedrifter.
Satsingen på «Enterprise» kom for alvor i gang for noen måneder siden, med etableringen av «Enterprise Business Operation Center». Bedriftssatsingen er i gang i 100 land, og omfatter alt fra nettskyinfrastruktur til løsninger for profesjonelt telesamvær («telepresence»).
I første halvår solgte Huawei 72 millioner mobiltelefoner og nettbrett, 40 prosent mer enn i samme periode i fjor. De tilbyr Android-basert smarttelefoner og var først ute med et sju tommers Honeycomb-basert nettbrett, døpt Media Pad.
I juni i år, i forbindelse med lanseringen av Media Pad, uttalte markedssjef Victor Xu at Huaweis omsetning innen «Device» ville øke fra 4,5 milliarder dollar i 2010 til 6 milliarder dollar i år. Det svarer til 38 milliarder yuan, eller 19 prosent av selskapets totale omsetningsmål.