AVTALER & KONTRAKTER

– Helt vanlig krav

NAV forsvarer omstridt kontraktsvilkår og sier at rettmessige krav alltid blir betalt.

NAVs IKT-sjef, Nina Aulie, forsvarer etatens tøffe kontraktskrav til sine leverandører.
NAVs IKT-sjef, Nina Aulie, forsvarer etatens tøffe kontraktskrav til sine leverandører. Bilde: nyebilder.no

Tirsdag kunne digi.no melde at IT-bransjen reagerer på NAVs kontraktsvilkår i sine rammeavtaler. Blant annet nektet Unit4 Agresso å godta følgende klausul:

«Leverandøren kan ikke holde tilbake ytelser som følge av Kundens mislighold».

Dermed ble de heller ikke med i kampen om flere store NAV kontrakter som skal tildekkes fremover.

    Les også:

Mandag forsøkte digi.no å få en kommentar fra NAV på hvorfor de har dette kravet. Tirsdag formiddag fikk vi en e-post fra kommunikasjonsavdelingen.

– Malen som vi benytter til rammeavtaler innen IKT bygger på Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) sine avtalemaler, som vi mener er kjent i bransjen, skriver IKT-direktør Nina Aulie i en e-post via NAVs informasjonsavdeling.

Aulie skriver at kravet om at leverandøren ikke kan holde tilbake ytelser har vært med i NAV sine avtaler gjennom flere år.

– Det er et krav som er vanlig for statlige etater å stille til sine leverandører.

Vi er opptatt av å få levert de tjenestene vi inngår avtale om og ønsker å sikre at vi ikke kommer i en situasjon der tjenesten ikke blir levert. Det er ingen risiko for konkurs i statlige etater og leverandører som har et rettmessig krav på betaling fra oss, vil alltid få betalt, sier IKT-direktør Nina Aulie.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra