Google Chrome skal bli mye mer spillvennlig

Ledige IT-stillinger

Google Chrome skal bli mye mer spillvennlig

Får utvidet støtte for maskinvare og enda raskere JavaScript-motor.


Google kommer i første kvartal av 2012 til å utstyre nettleseren Chrome med utvidet støtte for maskinvare. Dette fortalte Paul Kinlan i Google, under utviklerkonferansen Develop in Liverpool denne uken, ifølge nettstedet Edge.

Den utvidede maskinvarestøtten skal blant annet kunne utnyttes av HTML-baserte spill. Kinlan skal ha nevnt plug-and-play-støtte for spillkontroller (gamepad), mikrofon og kamera, uten behov for plugins.

Dette skal etter alt å dømme skje ved hjelp av WebRTC (Web Real-Time Communications), et åpent rammeverk for sanntidskommunikasjon i nettleseren. Ifølge Kinlan vil dette gjøre det mulig for nettsky-baserte spilltjenester som OnLive å bli webbaserte uten plugins. Egde hadde i utgangspunktet misforstått noen detaljer omkring dette, noe som påpekes av Kinlan her.

W3C opprettet en arbeidsgruppe for WebRTC i mai i år.

Googles Chrome-utviklere jobber også med å forbedre JavaScript-ytelsen ved å redusere tiden som benyttes på «søppelinnsamling» (garbadge collection). Dette fører til pauser i kjøringen. Lengden på pausene i Chrome har så langt vært avhengige av mengden av minne webapplikasjonen bruker. Store applikasjoner fører derfor til klart merkbar hikke. Denne testapplikasjonen gir en god demonstrasjon av dette. Testen virker også i det fleste andre nettlesere, som jevnt over har bruker kortere tid på søppelinnsamling enn Chrome 15.

Google lover at den nye søppelinnsamlingen i JavaScript-motoren V8 vil redusere dette betydelig. Denne versjonen av V8 er nå i bruk i Chrome-utgaven som leveres i Dev-kanalen. I Googles egen testing har den maksimale pauselengden i den nevnte testapplikasjonen blitt redusert fra 272 ms til 50 ms.

Også kommende Firefox 9 skal etter alt å dømme brukere kortere tid på søppelinnsamling enn dagens utgave. Også Mozilla har planer om å bygge inn støtte for mikrofon og webkamera i Firefox.


Les mer om: google chrome, nettlesere, javascript, webstandarder

Diskutér denne artikkelen