Resultaterfinans

Spam når stadig nye høyder

I løpet av året vil annenhver epost være søppel, påstår Brightmail. Nå vil myndighetene i USA gjøre noe med saken.

5. mai 2003 - 09:09

I følge analyseselskapet Brightmail er nå i snitt 45 prosent av all epost uønsket reklame, også kalt spam og det er lite som ser ut til å bremse. I løpet av året vil en av to meldinger være reklame, hevder Brightmail. I begynnelsen av 2001 var bare åtte prosent reklame.

På en konferanse på fredag, tok amerikanske myndigheter til orde for overordnet grep mot flommen.

I dag har 29 amerikanske delstater innført lovverk mot spam. Virginia går lengst - staten har vedtatt fengselsstraff og en mulighet for å beslaglegge inntekter. Men nå ber amerikanske Post- og teletilsynet om et føderalt lovverk.

Dette er verre enn vi trodde. Vi er kommet til et punkt hvor epost er i ferd med å stoppe opp dersom ikke både teknologiselskaper, tjenestetilbydere og lovgivere klarer å få gjort noe, sa en FTC-representant under konferansen på fredag.

Flere kongress-representanter har kommet med forslag, blant annet et krav om en gyldig returandresse. Men et lovverk som bare gjelder USA, vil trolig raskt få spam-selskapene til å flytte sine servere.

John Patrick, sjef for anti-spam-initativet Global Internet Project, etterlyser et globalt initativ som stopper spam-selskapene uansett hvilket land det flytter til.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra