BEDRIFTSTEKNOLOGI

– Windows Phone vil passere Android

Microsofts mål er å bli nummer én innen smartmobiler.

Forbrukere har svært delte meninger om flis- eller lappeteppe-grensesnittet Metro, som benyttes av blant annet Windows Phone.
Forbrukere har svært delte meninger om flis- eller lappeteppe-grensesnittet Metro, som benyttes av blant annet Windows Phone. Bilde: Nokia
Harald BrombachHarald BrombachJournalist
14. feb. 2012 - 14:20

Microsofts posisjon i smartmobilmarkedet har de siste årene gått fra å være en nisjeløsning for bedrifter til å være en mygg i markedet. Men med Nokia ved sin side ser det ut til at Microsoft og Windows Phone nå er i ferd med å få et oppsving. Det er i alle fall tydelig at markedsavdelingene til de to selskapene har fått mye penger å bruke på å gjøre forbrukerne oppmerksomme på de nye mobilene, som ble lansert i Norge den 1. februar. Fra før har de bare vært i salg i noen ganske få land siden slutten av oktober i fjor.

Hvor godt de selger, er foreløpig uklart, men salgstallene Nokia kom med i slutten av januar, var ikke spesielt overbevisende. I alle fall ikke sammenlignet med Microsoft investeringer og ambisjoner.

I et intervju med svenske Ny Teknik sier Peter Wissinger, forretningsområdesjef Microsoft for Windows Phone i Norden, at han tror at salget av Windows Phone-mobiler vil vokse svært raskt framover. Han mener at 10 til 20 prosent av alle smartmobiler som selges i Norden ved utgangen av 2012 vil være Windows-baserte.

– Microsofts ambisjon er å bli ener i verden, og da kreves det en andel på 30-35 prosent. Det tror jeg vi når senest i 2015, sier Wissinger til Ny Teknik. Til sammenligning mener ett av de mest optimistiske analyseselskapene at andelen kan bli på mellom 16 og 17 prosent.

– Det finnes folk som har gått lei av Android og iPhone. Og det finnes bedrifter som foretrekker å gi sine ansatte en mobil med mer virksomhetsspesifikke apper – ikke bare Angry Birds-varianter. Og det har vi, sier Wissinger.

Til Ny Teknik forteller han forøvrig at et 58 prosent av Windows-mobilene kjøpes av kvinner, mens den tilsvarende andelen er 48 prosent for både Android og iOS. Hvor Wissinger har disse tallene fra, er ikke oppgitt i artikkelen til Ny Teknik.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra