–Markedet er mettet

–Markedet er mettet

Interessen for den nye iPaden er laber i det kinesiske gråmarkedet.


Etterspørselen etter den nye iPaden i det kinesiske markedet var ikke like feberhet som de to foregående modellene. Det viser salgsaktiviteten til de uautoriserte salgskanalene i Beijing og Shanghai. Ifølge Financial Times har de måtte kute prisene med 30 prosent den siste uken for å lokke kjøpere.

– Markedet er mettet, sier en elektronikkselger i Beijing til avisen.

Apple har enda ikke lansert produktet i det kinesiske markedet, men bare dagen etter at den nye iPaden var tilgjengelig for amerikanske konsumenter fant den sin vei til det kinesiske markedet, smuglet inn i landet.

Da iPad2 ble lansert i det kinesiske gråmarkedet for elektronikk var prisen på 8.000 kinesiske yuan, 7.400 kroner. Først etter to uker falt prisen til under det halve, 3.000 yuan eller ca. 2.750 norske kroner. Den nye iPaden ble introdusert med en pris tilsvarende 4.800 kroner for den dyreste modellen, men etter noen dager falt prisen til 3.700 yuan, ca. 3.400 norske kroner.

Dette er en ganske annen historie enn resten av verden, der det oppdaterte Apple-nettbrettet har flydd ut av hyllene. Tre millioner enheter skal ha blitt solgt de første fire dagene iPads nye versjon var tilgjengelig, noe som er ny rekord.

– Folk er mer rasjonelle rundt iPad nå. De er langt mer villig til å vente til at prisene har falt eller på den offisielle lanseringen, sier Xue Jinpeng som selger elektronikkprodukter i Beijing til Financial Times.

Spørsmålet er da om kineserne vil strømme til Apple-butikkene og sikre seg nettbrettet i den offisielle lanseringen. Analyseselskapet IDC beregner at det ble solgt 5,8 millioner nettbrett i Kina i fjor. Apple sine produkter sto for rundt 70 prosent av dette.


Les mer om: iPad, apple, kina

Diskutér denne artikkelen