Smadret Angry Birds på første forsøk

Ledige IT-stillinger

Smadret Angry Birds på første forsøk

Gründer vil revolusjonere skolen med spill. Får eksperthjelp.

VIKA (digi.no): Den norsk-franske oppstartsbedriften WeWantToKnow mener de kan revolusjonere måten vi lærer oss matematikk på.

Deres første spill ble i helgen verdenslansert i norske App Store, hvor det gikk rett til topps på salgsoversikten.

Matte og moro er sveiset sammen til én og samme pakke. Det skal være gøy å lære.

DragonBox minner ved første øyekast om moderne klassikere som Angry Birds eller Cut the Rope. Men før du vet ordet av det sitter selv yngre barn å løser avanserte ligninger, som de normalt ikke får bryne seg på før mange år senere.

LYSTBASERT LÆRING: Matematikk-lektor og IT-gründer Jean Baptiste Huyhn satser på spill.
LYSTBASERT LÆRING: Matematikk-lektor og IT-gründer Jean Baptiste Huyhn satser på spill. (Foto:Marius Jørgenrud)
- Hvorfor skal ikke spill kunne brukes til noe fornuftig, sier gründer Jean Baptiste Huyhn (40) i WeWantToKnow til digi.no.

Matematikklektoren er fransk, men gift i Norge og snakker svært godt norsk. Han jobber til daglig på Elvebakken videregående skole i Oslo. Erfaringen derfra var at mange unge sliter med matematikk.

Han begynte derfor å eksperimentere med ulike modeller for å lære vekk faget, og kom frem til at spill måtte være ideelt. Med bistand fra Patrick Marchal, som skal være en av Frankrikes ledende spillutviklere, tok prosjektet etter hvert form.

Huyhn har også fått eksperthjelp fra de to tidligere Opera Software-direktørene Christen Krogh og Rolf Assev, som nylig startet for seg selv med selskapet NxtLvl.net (uttales Next Level).

De to ringrevene har gått inn i styret i spillbedriften og bidrar der aktiv med sin bransjeerfaring. Krogh kaller konseptet «sweat for equity». Flere prosjekter skal være på trappene, men i dag ønsker han bare å snakke om én ting.

- WeWantToKnow er det mest spennende vi har kommet over. Både Rolf og jeg har jobbet lenge i IT-bransjen. Nå hadde vi lyst til å gjøre noe som ikke bare har et stort internasjonalt potensial, men også er morsomt. Og tjene «shitloads of money» samtidig, gliser Krogh fra andre siden av kafébordet.

Jobber fra stua
Jean Baptiste forteller at han møtte investorene da prototypen allerede var klar. Siden har de finpusset på spillet og jobbet tett sammen. Også med utviklingen.

- Gjerne i stua hans. Det har vært utrolig mye frimerkeslikking og binders, sier Krogh. Jean Baptiste legger til at spillet på langt nær er perfekt ennå, og at det kommer plenty med oppdateringer fremover.

DragonBox er et rent kommersielt produkt myntet på privatmarkedet og foreløpig tilgjengelig til Android og iOS-plattformen. Egne versjoner til PC og Mac skal snart foreligge.

- Vi har også en variant som vi retter mot skoleverket. For å kunne differensiere undervisningen og dra med de elvene som liker spill, men som kanskje ikke er så glade i matte, sier Krogh.

Han legger ikke skjul på at ambisjonene er store. - Matematikk er jo internasjonalt. De samme konseptene læres enten det er i Kina, på Grønland, i Sør-Amerika eller her hjemme.

- Vi skal lage spill for hele matematikkpensum. Jeg tar matematiske konsepter og lærer det bort etter beste evne gjennom spill, sier Huyhn.

- Dette er bare det første i en serie med spill som skal lære folk mye matte, sier Krogh.

Godt skussmål
Skal vi dømme etter tilbakemeldingene som kundene gir produktet i Apples App Store er det ingen tilfeldighet at spillet selger godt.

DragonBox er også prøvd ut ved Li ungdomsskole og ved flere andre skoler både i Norge og Frankrike.

- Resultatene har vært veldig positive. Spillbasert læring har et stort potensial. Det er uante muligheter vedr å integrere denne typen spill i undervisningen, sier Linda Tomtsveen ved Li ungdomsskole i en pressmelding.

Helgens spillansering gikk over alle forventninger. Flere tusen eksemplarer er solgt på bare et par dager. Hvordan føles det egentlig å ha danket ut Angry Birds på første forsøk?

Christen Krogh og Jean Baptiste gliser og svarer ved å klaske hendene sammen i en «high five».

- Vet du hva? Dette gjør jeg ærlig talt bare for barna mine. Jeg håper at barn og foreldre liker spillet. For meg er det viktigst å få tilbakemeldinger og kunne levere det beste og mest innovative produktet. Det er det som gir meg et kick, sier Jean Baptiste.

- Vi håper folk vil forstå at man kan lære matematikk i en langt tidligere alder og mye raskere enn mange tror.

WeWantToKnow består foreløpig bare av to ansatte, og med kontorer i Paris og Oslo. Neste skritt blir å lansere globalt, og vokse med flere utviklere og designere.


Les mer om: gründer, oppstart, wewanttoknow, mobilapplikasjoner, christen krogh, nxtlvl.net

Diskutér denne artikkelen