Ny norsk aktør:

Lanserer konkurrent til Fast

To nordmenn har startet opp en ny søkemotor som skiller seg fra Fast med to funksjoner.


Stian J. Trellevik og Runar Buvik er ikke feige. På fritiden har de to startet opp en ny, norsk søkemotor for å ta opp konkurransen med Google og den tidligere Fast-eide søkemotoren som nå er solgt til Overture.

Boitho.com heter en ny norsk søkemotoren. Trellevik forteller til digi.no at han og Buvik bare har en maskin og de har ikke klart å dekke så store deler av det norske internettet. En kjapp test med et par bynavn viser at relevansen heller ikke er av den beste.



Men søkemotoren skal nettopp bli bedre enn de store konkurrentene på treffsikkerhet. For når du søker, får du opp en grønn og en rød pil utenfor hver lenke. (se bildet) Meningen er at du skal trykke på en av dem ut i fra hvor gode lenken var for deg. Etterhver som flere begynner å bruke Boitho (gresk for hjelp) skal treffsikkerheten bli bedre enn det Google tilbyr.

Boitho har en annen liten fordel over andre søkemotorer - du får opp en minibilde på venstre side av hver lenke, men det tar litt tid å laste dem.

Trellevik og Buvik har ikke åpnet den nye søkemotoren, men håper at ordet skal spre seg når de snart åpner. For Trellevik og Buvik har ikke noen relasjoner til noen etablerte nettaktører i Norge.

Diskutér denne artikkelen