HTC skvises ut

HTC skvises ut

Er det plass til mobilprodusenten?


Taiwanske HTC har vært en storaktør i markedet for smarttelefoner lenge. De var først ute med en Android-telefon og de var tidlig ute med Windows-baserte telefoner. Men de siste året har de ikke klart å henge med i konkurransen fra Apple og Samsung.

Nå begynner investorene å stille spørsmålet: Er det plass til HTC?

Fredag fremla selskapet begredelige resultater fra andre kvartal. Inntektene falt med 27 prosent fra samme periode i fjor. I andre kvartal 2011 hadde selskapet en andel av verdens smarttelefonmarked på 10,7 prosent. I andre kvartal i år har denne falt til 2,2 prosent, ifølge statistikk innhentet av analyseselskapet IDC. Det melder Wall Street Journal, som onsdag omtaler selskapet fall.

Det taiwanske mobilkonsernet har imidlertid ikke havnet i like store problemer som Nokia og Blackberry, som på kort tid har sett at store overskudd har snudd seg til blodige tap. Selv med skuffende salg klarte selskapet å få et nettoresultat på 7,4 milliarder taiwanske dollar, 1,6 milliarder norske kroner, i forrige kvartal.

Hovedproblemet til HTC er at de gjerne vil være en høykost-leverandør. De har investert tungt i merkevaren sin men klarer ikke å konkurrere med Samsung og Apple. Da gjenstår lavprismarkedet, hvor aktører som Huawei og ZTE leverer stadig nye telefoner til stadig lavere kostnad. Samtidig dumper Samsung prisen på sine utgåtte toppmodeller.

Selv om HTC har opplevd god vekst i Kina er det kinesiske selskaper som stikker av med største parten av veksten i det som nå er verdens viktigste marked for smarttelefoner.

Wall Street Journal skriver også at HTC ikke er i nærheten av å ha de samme musklene i markedet som det Apple og Samsung har. En analytiker avisen har intervjuet beregner at Samsung bruker seks ganger mer enn HTC på salgsstøtte, mens Apple bruker fire ganger så mye.

Etter hvert som overskuddet og omsetningen faller er det også et krav fra investorene om å kutte kostnader, noe som igjen vil gjøre det tøft for selskapet å konkurrere.

Kravet om å konkurrere i lavpris-segmentet har så langt ikke blitt tatt til følge av selskapet. HTC-ledelsen frykter at et slikt strategisk grep vil svekke merkevaren, som tross alt er bygget opp for å selge smarttelefoner i det øverste pris-sjiktet.

Investorene har imidlertid tatt konsekvensen av dette. Ifølge Wall Street Journal har 47 utenlandske, institusjonelle investorer solgt alle sine aksjer i selskapet siden februar. 88 utenlandske institusjonelle investorer har redusert sin beholdning.

At dette har gått ut over aksjekursen er lett å se. På ett år har kursen stupt 67 prosent på børsen i Taiwan. Mens aksjekursen var rett over 590 taiwanske dollar i slutten av februar har den falt til 236 taiwanske dollar ved siste notering.


Les mer om: smartmobiler, htc

Diskutér denne artikkelen