Hun ble kastet ut av Amazon

Hun ble kastet ut av Amazon

Nå er ebøkene vekk uten at Linn vet hvorfor.


Linn Jordet Nygaard har opplevd marerittet for mange ivrige brukere av Kindle, den dominerende eboktjenesten til nettgiganten Amazon. I forbindelse med at hun skulle sende sin enhet til service hos nettgiganten ble hun nemlig stengt ute av hele tjenesten.

OPPDATERT: Natt til tirsdag ble det kjent at Amazon har snudd og åpnet kontoen til Linn. Les mer om den saken her: Helomvending fra Amazon.

Kontoen ble deaktivert og hun fikk ikke tilgang til noen av sine mellom 30 og 40 bøker via de andre tilkoblede Kindle-enhetene. Bøkene ble riktignok ikke slettet fra hennes Kindle-lesebrett, men dette må inn til reperasjon før det kan brukes.

Hvorfor Kindle-kontoen ble deaktivert fikk imidlertid ikke Linn Jordet Nygaard en god forklaring på, forteller hun til digi.no.

I en e-post til Jordet Nygaard skriver Michael Murphy hos Amazon at kontoen er stengt fordi den er relatert til en annen konto, som nå er stengt på grunn av misbruk. I eposten fra Amazon slår de fast at de forbeholder seg retten til å stenge ned enhver tjeneste som bryter med deres brukervilkår.

– Husk på at ethvert forsøk på å åpne en ny konto vil bli møtt med det samme tiltaket, skriver Amazons kunderådgiver.

– Men jeg aner ikke hvilken konto dette kan være, sier Jordet Nygaard til digi.no.

Hun kjøpte imidlertid sin første Kindle brukt for noen år siden og utelukker ikke at det kan være en konto tilknyttet dette det kan være snakk om. Men Amazon har ikke gått nærmere inn på hvorfor de har stengt henne ute.

Det var bloggen til Martin Bekkelund historien om Linn Jordets Nygaards Kindle-skjebne ble presentert først. Den ble svært hurtig spredt via sosiale medier, og var mandag ettermiddag den tredje mest delte lenken på nettjenesten Reddit.

I bloggen til Bekkelund er også e-postkorrespondansen mellom Amazon og Jordet Nygaard sitert.

– Kundeservicen hos Amazon har vært god, men etter at kontoen ble stengt har det ikke vært mulig for de normale kundebehandlerne å behandle saken. Da skulle alt gå via denne Michael Murphy, som bare er mulig å kontakte via mail, sier den tidligere Kindle-brukeren.

– For meg var dette en oppvåkner, fordi jeg tenkte aldri at de kunne gjøre noe slikt med kundene sine, sier Jordet Nygaard. Men når vi spør henne om hun vil bruke Kindle igjen svarer hun:

- Jeg har jo fremdeles lyst, hehe. Jeg håper det ordner seg, men jeg er mye mer betenkt, sier den uheldige ebok-leseren.

Digi.no har hentet inn og lest bruksvikårene til både Kindle Store og Kindle.

Der går det tydelig frem at man har svært lite å si dersom Amazon bestemmer seg for å stenge tjenesten. For det første kjøper man nemlig ikke et produkt, man lisensierer en tjeneste, når man laster ned en betalt ebok.


For det andre forbeholder Amazon seg retten til når som helst stenge deg ute fra Kindle Store eller hindre deg tilgang til innhold du har kjøpt for å se.

Vilkårene for bruk av Kindle Store og Kindle er tilgjengelige på norsk.

Olav Torvund, en av de fremste på rettsinformatikk, jusprofessor og partner i advokatselskapet Bing Hodneland skriver i en e-post til digi.no at Amazon i Europa er underlagt Luxenburgisk rett.

– Heller ikke i Norsk rett har vi noen lovgivning som direkte regulerer et tilfelle som dette. Noen av klausulene om at man kan stenge alle tjenester etter eget forgodtbefinnende, ensidig endring av avtalen osv, kan antageligvis settes til side etter avtaleloven § 36 om urimelige avtaler. Men vi mangler virkelig faste holdepunkter, skriver Torvund i en e-post til digi.no.

Digi.no har forsøkt å kontakte pressetjenesten til Amazon mandag, men de har så langt ikke besvart våre henvendelser. Dersom du ønsker å spørre hva som skal til for at du blir kastet ut av Amazons elektroniske e-bokhage så kan du sende en e-post til resolution-uk@amazon.co.uk. Det er den eneste adressen Linn, og andre som har fått slettet sin konto, kan benytte.

    Les også:

Les mer om: kindle, avtaler og kontrakter, amazon

Diskutér denne artikkelen