Forbrukerteknologi

Coca-Cola investerer i Spotify

Hentet inn over en halv milliard kroner.

Coca-Cola går inn som en av eierne i Spotify. De har lagt 10 millioner dollar på bordet i en stor finansieringsrunde som priser den svensk-ættede musikktjenesten til svimlende 17,3 milliarder kroner.
Coca-Cola går inn som en av eierne i Spotify. De har lagt 10 millioner dollar på bordet i en stor finansieringsrunde som priser den svensk-ættede musikktjenesten til svimlende 17,3 milliarder kroner. Bilde: Carla Gottgens/Bloomberg via Getty Images/All Over Press
15. nov. 2012 - 09:17

Musikktjenesten Spotify har hentet inn 100 millioner dollar, i underkant av 580 millioner kroner, i en finansieringsrunde. Som digi.no meldte tidligere denne uken priser dette selskapet til rundt svimlende 3 milliarder dollar, over 17 milliarder norske kroner.

Halvparten av det britisk-baserte selskapet, som har dype røtter i Sverige, ble hentet inn fra investeringsbanken Goldman Sachs, som skal ha sikret seg Spotify-aksjer for 50 millioner dollar. Men den mest oppsiktsvekkende investoren er leksedrikk-giganten Coca Cola. De skal ifølge New York Times-bloggen MediaDecoder, ha investert 10 millioner dollar i selskapet.

Opplysningene er ikke bekreftet at hverken Spotify eller Coca-Cola. Siden Spotify ikke er børsnotert trenger de ikke offentliggjøre denne type informasjon. Men New York Times har fått informasjonen av kilder som kjenner til transaksjonen.

Nå er 10 millioner dollar å anse som lommerusk for Coca Cola, som ifølge New York Times blir verdsatt til 162 milliarder dollar på børsen i New York.

Men investeringen er en bekreftelse på at verdens største leskedrikk-selskap, med kanskje den sterkeste merkevaren i verden, vil legge sin tyngde bak Spotifys videre ekspansjon. I april annonserte oppstartsselskapet og brusgiganten nemlig en markedsføringsavtale.

Den gangen uttalte en av markedssjefene til den amerikanske avisen LA Times at «de først og fremst ble forelsket i tjenesten», da de vurderte samarbeidet. At Coca-Cola også har lagt penger på bordet for å sikre seg aksjer i selskapet er en sterk bekreftelse på markedssamarbeidet.

Spotify trenger imidlertid all hjelp de kan få. De må betale 75 prosent av omsetningen sin til plateselskapene for å få tilgang til deres kataloger. Den eneste måten de kan skape en lønnsom forretning med slike betingelser er å tiltrekke seg svært store brukergrupper. Samtidig kommer en rekke konkurrenter på banken med tilsvarende tjenester. Sist er Microsoft, som via sin Xbox-plattform vil tilby musikkstrømming.

    Les også:

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra