Bedriftsteknologi

Ingen god «Bing-effekt» for Yahoo

Verken Marissa Mayer eller Microsoft makter å ta søkeandeler fra Google.

Yahoo-sjef Marissa Mayer er ikke strålende fornøyd med resultatet av søkeavtalen som Yahoo inngikk med Microsoft mer enn et år før hun begynte i selskapet. Her avbildet i forbindelse med Davos WEF 2013.
Yahoo-sjef Marissa Mayer er ikke strålende fornøyd med resultatet av søkeavtalen som Yahoo inngikk med Microsoft mer enn et år før hun begynte i selskapet. Her avbildet i forbindelse med Davos WEF 2013. Bilde: Jason Alden/Bloomberg via Getty Images / All Over Press
13. feb. 2013 - 09:53

Yahoo er ikke fornøyde med resultatene av søkemotoravtalen som selskapet inngikk med Microsofts Bing i 2009. Dette fortalte toppsjef i Yahoo, Marissa Mayer, i et samtale på scenen under 2013 Goldman Sachs Technology and Internet Conference i San Francisco i går. Avtalen har en varighet på ti år og innebærer blant annet at Yahoo bruker Microsofts Bing-søketeknologi i selskapets tjenester. Mayer overtok sjefsstolen i Yahoo i juli i fjor, etter å ha hatt lederstillinger i Google i en årrekke.

– Ett av poengene med avtalen er at vi sammen ønsker å øke markedsandelene, i stedet for bare å utveksle andeler med hverandre, sa Mayer i går, ifølge Reuters.

Microsoft og Yahoo har ikke lyktes å ta markedsandeler fra Google i USA de siste to årene. Ifølge tall fra comScore har Google temmelig nøyaktig den samme markedsandelen nå som for to år siden, henholdsvis 66,7 prosent og 66,6 prosent.

I den samme perioden har Yahoos markedsandel blitt redusert fra 16 prosent 12,2 prosent. Samtidig har Microsofts andel i det amerikanske søkemarkedet vokst fra 12 prosent til 16,3 prosent.

Under samtalen sa Mayer at Yahoos største problem akkurat nå er sidevisninger, eller mangelen på sådanne.

– Dersom vi kan få vekst i sidevisningene, kan vi få til generell vekst her, sa hun. For å få til det, må Yahoo greie å få forbrukere til å oppholde seg i lengre tid om gang på selskapets nettsteder.

I tillegg, ifølge Reuters, planlegger Yahoo å kutte kraftig i antallet mobilapplikasjoner selskapet tilbyr, fra mer enn 60 til mellom 12 og 15.

– Vi er nødt til å få inntjeningsmulighetene til å fungere bedre, fordi vi vet at de kan, og vi har sett andre konkurrenter på dette området illustrere hvor godt det kan fungere, sa Mayer.

    Les også:

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra