Disse studentene kan gjøre livet ditt enklere

Ledige IT-stillinger

Disse studentene kan gjøre livet ditt enklere

Difi lar unge utvikle statlige tjenester.


OSLO SENTRUM (digi.no): Det er ikke første gangen Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) henter inn unge studenter til sine kontorer i Leikanger og lar dem jobbe der i to måneder med prosjekter som omhandler utvikling av nye tjenester og konsepter.

Det er faktisk femte året på rad at informatikk-studenter fra forskjellige steder i landet får anledning til dette, og i år ønsker Difi å spre litt mer informasjon om tilbudet.

Vi tok derfor turen til Difis kontorer i Oslo, og fikk derfra anledning til å snakke med tre dyktige studenter, samt prosjektlederne deres, over videolink til Leikanger der hoveddelen av utviklingen finner sted.

Har gitt resultater

– Vi har kjørt Dificamp-konseptet i flere år, og 58 studenter har vært innom. Vi samarbeider med Framtidsfylket, en karrieremesse i Sogn og Fjordane, og jeg foreslo at vi kunne prøve å få inn folk for noen somre siden. Vi begynte med Dificamp for å skille oss litt fra massene, sier prosjektleder Rune Kjørlaug til digi.no.

– For oss i Difi handler det primært om tre ting - først rekruttering, forteller Kjørlaug. – Det å få tak i folk med systemutviklingsbakgrunn er ikke enkelt noen steder, heller ikke i Oslo. Det andre punktet er synliggjøring, å vise at det går an å jobbe med veldig spennende ting utenfor Oslo, jobbe med de store nasjonale oppgavene. Det tredje er innovasjon og nytenkning, derfor gir vi studentene litt fritt spillerom. I år har vi ni rene systemutviklerstudenter, to utviklingsteam, og utviklerne som jobber fast i Difi er selv de som bestiller produktene.

Dificamp jobbet med tre forskjellige oppgaver i sommer.
Dificamp jobbet med tre forskjellige oppgaver i sommer. (Foto:Difi)


– Vår suksesshistorie er det vi kaller Datahotellet, som hoster den åpne databiten av enhetsregistret. Det ble utviklet i forbindelse med Dificamp.

– I sommer har vi jobbet med tre hovedoppgaver. Først et program for felles plattform for e-læring i staten, som er en satsning Difi driver med. Og så har vi jobbet med tilgjengeliggjøring av data. Det tredje er en «proof of concept» på sikker identifisering til ID-porten på mobilen.

Hvordan når dere frem til studentene?

– Det er alltid mange fra linjeforeninga på NTNU som søker. Det går fra person til person, man får bare høre om det. Det er mye merkevarebygging, sier en av studentene, Kristian Selvik Ekle fra Trondheim.

– Vi er ikke like store på å rekruttere som de store konsulenthusene, men vi er tilstede på arrangementer og messer. Folk som tidligere var studenter drar på sine gamle skoler og snakker med folk. Vi bygger nettverk og kontinuitet, legger kommunikasjonssjefen i Difi, Eirik Andersen, til.

Relevant for mange

De tre konkrete prosjektene studentene har jobbet med er alle relevante for både Difi selv og publikum. Studentene satte først i gang med oppgaver relatert til e-læring i staten, der man tok i bruk en eksisterende plattform og tilpasset behovene til Difi, som brukerinnlogging, design og eksponering av tilgjengelige kurs. Poenget var å vise at man kan samle sammen eksisterende kurs i ett felles miljø, og det tok bare to uker med jobbing. Kursene skal migreres til en ny plattform til høsten.

– Læringssystemet begynte vi med først, det var veldig spennende å bli kastet ut i en oppgave som skulle brukes til noe, sier Kristian Selvik Ekle.

– Neste oppgave var Doffin (portalen for kunngjøringer av offentlige anskaffelser). Da fikk vi data for ti år tilbake i tid. Jobben var å rydde opp og lage en slags standard, så dytte det inn i et søkesystem («Elasticsearch»), slik at man kan søke på det lettere, forteller Iver Egge, opprinnelig fra Oslo, som til vanlig studerer ved NTNU.

Denne løsningen blir også rullet til høsten.

– Den siste oppgaven var innlogging med Android-applikasjon, kanskje det vi har kost oss mest med. Vi fikk jobbe med noe som er direkte relatert til Difi - ID-porten og Altinn. Relativt ny teknologi, nevner Selvik Ekle.

Slik ser konseptet til påloggingsapplikasjonen til ID-porten og Altinn ut.
Slik ser konseptet til påloggingsapplikasjonen til ID-porten og Altinn ut. (Foto:Difi)


– Det som skjer er at på en Android-telefon kan du logge inn på ID-porten. Og så får du lagret en session på den telefonen. Da identifiserer telefonen deg som deg. Vi lagde en app vi kalte «pasient restplass», der ideen er at hvis sykehuset får en ledig time, og du har registrert deg på det sykehuset, da kan sykehuset gi deg beskjed om at det nå er en ledig time. Men det kan brukes til alt mulig der en person trenger å få en beskjed fra staten.

Rune Kjørlaug tar opp tråden: – Hvis telefonen er godt nok sikret, kan du få beskjeder direkte fra staten på telefonen. Akkurat som på sosiale medier. To ting er interessante: Helserelaterte opplysninger krever mye høyere sikkerhetsnivå. Det andre er bruksmessige situasjoner der du vil logge deg på mange ganger i forbindelse med skoleopptak, hvis du sitter og venter på plass. I stedet for å logge på kan du ha litt lenger levetid på den sesjonen, og du er inne hver gang.

Difi hinter altså om at flere av disse løsningene vil faktisk implementeres i daglig bruk, og noen av funksjonene Dificamp har jobbet med blir rullet ut så tidlig som denne høsten.

– Vi leker jo ikke butikk! Doffin, for eksempel, er ting som er konkrete og fungerende. Innloggingen til ID-porten er et konsept, men det skjer mye spennende hos Altinn, og mye av dette skal videreutvikles i tiden fremover, sier Kjørlaug.

– Mye av dette jobbes med uansett, men mye hadde ikke skjedd uten studentene. Man får ekstra kapasitet og kompetanse for å gjøre disse tingene. Studentene er flinke og bringer nye ideer, de er en frisk pust, avslutter Eirik Andersen.

    Les også:

Diskutér denne artikkelen