telekom

Oppdatering lammet Telenors mobilnett

Utilgjengelig i mer enn to timer.

Tre millioner Telenor-kunder var berørt av feilen i mobilnettet torsdag kveld.
Tre millioner Telenor-kunder var berørt av feilen i mobilnettet torsdag kveld. Bilde: Per Ervland
Harald BrombachHarald Brombach– Journalist
30. okt. 2014 - 22:37

Oslo (NTB): En oppdatering i Telenors mobilnett førte torsdag kveld til full stans over hele landet. I to timer fikk ingen kunder ringe eller sende SMS.

Feilen ble oppdaget etter en oppdatering ved 19.20-tiden. Telenor satte krisestab og via sosiale medier ble alle som fikk problemer med å ringe til nødetatene oppfordret til å skru av telefonene og ta ut sim-kortet.

Over 3 millioner kunder skal ha blitt rammet av feilen.

- Feilen førte til at alle som forsøkte å ringe fra 19.20 til 21.35 ikke kom gjennom, sier informasjonssjef Kristin Vetleseter i Telenor til NTB.

Hun beklager konsekvensene feilen fikk for Telenors kunder, men opplyser klokka 22 at alle kundene er tilbake i nettverket.

- Det var en feil i 2G- og 3G-nettet som oppsto. Det var mulig å ringe ut til andre operatører og til fasttelefoner mens dette sto på, sier Vetleseter.

«Knute på tråden»

- Vi har litt knuter på tråden i kveld, og mange har problemer med å ringe fra mobil til mobil og sende SMS, var den første beskjeden ved 19.45-tiden.

Mobilnettet over hele landet var rammet og nødetater over hele Norge meldte fra på sosiale medier om hvordan folk skulle gå fram for å nå. Mange meldte om problemer med å nå nødnumrene.

- Dere som ikke kommer gjennom til 112, må ta ut simkortet før dere ringer eller restarte mobilen uten å trykke PIN-koden. Politiet kan sette over til 110 og 113, oppdaterte selskapet informasjonen med ved 20.30-tiden.

Lei seg

Politiet på sin side ba folk om ikke å ringe til dem for å varsle om problemer med mobilnettet.

- Telefonproblem i hele landet: Telenor har problem med sine linjer. Mange ringer 112 for å varsle om dette. Ikke bruk 112 til dette, skrev Hordaland politidistrikt på Twitter.

Og da feilen ble rettet meldte alle om at nå var alt som normalt igjen.

- Vi er veldig lei oss for det, og vil sette i gang tiltak for at dette ikke skal skje igjen, skrev Telenor på Facebook etter at feilen var rettet. (©NTB)

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra