KARRIERE

Dell sier opp 60 på brukerstøtte

Dell spiser nå IT-bransjens egen medisin - outsourcing. Dermed mister 60 jobben.

16. des. 2003 - 13:26

I et PC-markedet med tunge prisfall, må selv direktesalgsgiganten Dell jakte hardere på kostnader.

Selskapet har tidligere outsourcet telefon-brukerstøtten for privatkunder til Telenor og nå skal også brukerstøtte på PCer til bedriftsmarkedet settes ut, har digi.no fått vite. De ansatte - fra de fire nordiske landene som sitter samlet i Sverige, skal allerede være sagt opp.

Dell-sjef i Sverige, Karsten Hasselbach, bekrefter dette, men presiserer at Dell beholder brukerstøtte på deres mer avanserte produkter som servere, lagring og nettverk.

På spørsmål fra digi.no bekrefter han oppsigelsene.

- Jeg har allerede orientert halvparten av de ansatte og skal snakke med resten senere i dag, forteller han.

Hvem som får kontrakten er ikke avgjort.

- Vi har i dag avtaler med svenske Solvus og Telenor. Vi forhandler med flere om den nye kontrakten, blant annet Telenor, forteller han. Dette er en klassisk outsourcingsprosess vi gjør for å selv kunne fokusere på brukerstøtte på enterprise-produktene.

Etter hva digi.no forstår vil Telenor trolig flytte brukerstøtten til Norge dersom de overtar.

- Vi er svært fornøyd med jobben Solvus og Telenor gjør i dag. De klarer å løse 96-97 prosent av kundenes problemer, så vi selv trenger bare å ta oss av noen få prosent av problemene, røper Sverige-sjefen.

På spørsmål fra digi.no forteller Hasselbach at det er opp til den kommende partneren å ansette de som blir sagt opp fra Dell.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra