1/5 av mobilregningen går til "tull"

Vi kommer til å bruke mer penger på underholdning og innhold på mobilen. Om fem år regner analytikere med at vi vil bruke nesten en femtedel av pengene på denslags.

Det er analysefirmaet Analysys som har levert den kanskje ikke helt sjokkerende rapporten om mobilt innhold. Teleselskapene skjønte ganske sent at SMS, ringetoner og logoer til mobilen var det folk ville ha, men slike tjenester har blitt en enorm kommersiell suksess de senere år. Dette håper man selvfølgelig vil fortsette i det uendelige, etter hvert som telefonene får fargeskjerm, overføringshastigheten blir enda bedre og nettverkene mer avanserte.

Les også:

Bildemeldinger - neste generasjons melkeku?
Du må veeeente på MMS
Svensker får MMS til halve prisen
Nytt gratis-verktøy for MMS-meldinger
Telenor Mobil piratsikrer mobilt innhold
Gir deg Piirka på telefonen
Filmstudio vil kapre mobilskjermen

Analysys mener i alle fall at vi i det vestlige Europa kommer til å bruke hele 17 prosent av mobilpengene på underholdning innen år 2007.


Nå er det få gitt å spå om fremtiden, og Analsys' beregninger om fremtidig omsetning i dette markedet ligger rundt 35 milliarder kroner over mediumsanslaget i en EU-publisert rapport fra Cordis.

Det kan vel uansett innvendes at én femtedel av både 136 milliarder og en femtedel av 170 milliarder kroner, avhengig av hvilken analyse man legger til grunn, er gode penger.

Til toppen