10 millioner kinesere bruker norsk e-læringsverktøy

Norske Fronter har fått en kjempekontrakt med det kinesiske utdanningsdepartementet og skal levere sitt e-læringsverktøy til 25.000 barne- og ungdomsskoler. Totalet finnes det rundt 660.000 skoler i Kina som, hvis Fronter lykkes, kan bidra til at gründerne får mer enn smør på brødet.

Fronter har fått sitt største gjennombrudd i Kina, og har skrevet en kontrakt med det kinesiske utdanningsdepartementet (Ministry of Education) som gjelder 25.000 barne- og ungdomsskoler.

Det er ikke noen puslete avtale det norske selskapet har fått - kontrakten innebærer i første omgang 10 millioner brukere. Hver skole betaler 3000 kroner for applikasjonen og ganges dette med 25.000 blir summen ikke mindre enn 75 millioner kroner. Med tanke på at applikasjonen allerede eksisterer er dette gode penger å ta med seg videre.

Samtidig brukes Classfronter i dag av fire kinesiske universiteter. Den første kontrakten fikk selskapet med Bejing Normal University. Gründer og daglig leder Roger Larsen forteller i et intervju med digitoday.no at selskapet jobber overfor ytterligere 200 universiteter i Kina, og det totale markedet er mellom 1000 og 1200 universiteter som får statlig støtte i Kina.

Barneskole-markedet er heller ikke lite. Her er Fronter allerede i ferd med å ta i overkant av tre prosent av det totale markedet på 660.000 skoler.

Larsen forteller at det i Kinas nylig påbegynte femårsplan er bestemt at IT skal innføres på alle nivåer og i alle fag. Dette er ambisiøst. For det første skal det lages web-basert læremateriell. For det andre skal 10 millioner kinesiske lærere læres opp i bruken av dette materialet, og for det tredje skal det benyttes teknologi for at skolene skal kunne samarbeide med hverandre samt for distribusjon av læremateriell. Det er på det siste punktet at Fronter kommer inn.

Det norske seskapet skal levere all infrastruktur for samarbeid på nettet. Hvis de lykkes med dette, ser fremtiden lys ut for Roger Larsen. - Det er tross alt 660.000 skoler å ta av. Hvis hver skal betale tre tusen kroner....

Her avbryter Larsen seg selv og understreker at han absolutt ikke har regnet ut hvor stor fortjenesten kan komme til å bli. - Det er ikke penger, men idéen som drar Fronter, sier han idealistisk.

Det er fremdeles gründerne (Roger Larsen og Bjarne Hadland) som eier 71 prosent av selskapet. Fondene Skandia Teknologi og Terra Vekst har henholdsvis 13 og syv prosent. Resten eies av tre private investorer og de ansatte.

Larsen forteller at Fronter hentet inn 9 millioner gjennom to emisjoner - den siste midt i den verste dotcom-døden - i slutten av november. Selskapet omsatte for 6,3 millioner i fjor og overskuddet endte på rundt en halv million.

Det sier seg selv at skolemarkedet i Norge ikke er stort nok til å bli rik av. Hver skole (dette gjelder over hele verden) betaler 3000 kroner i året for applikasjonen. I Norge, hvor det tilsammen er i overkant av 3000 skoler, blir summen litt under ti millioner kroner.

Larsen har dessuten et prinsipp om at barneskoler (i Norge i hvert fall) ikke skal betale for programvare, og vil derfor "gi" alle skolene tilang til Classfronter. "Gi" i denne sammenhengen betyr at han gir bort tilgangen, men at skolene likevel må betale 3000 kroner i året for drifting av systemene. Dersom mange skoler er interessert i dette vil selskapet tjene penger på det likevel, men hvis det er få skoler som bestiller løsningen blir det et tapsprosjekt.

Visjonen (som minner mistenkelig om Microsofts visjon for noen år tilbake) er å sette en global standard for kunnskap gjennom samarbeid på web.

- Vi begynner med å ta skolemarkedet, og vi må ta det fort. Deretter er det bedriftsmarkedet som står for tur.

Larsen innrømmer at det siste er langt mer krevende. Men han har en strategi her også. - Hvis vi får 60 prosent av barneskolemarkedet i Norge betyr det at det er mange elever som bruker applikasjonen vår hver dag. Det betyr også at det er like mange foreldre som bruker applikasjonen vår hver dag, og dette er en kraftig merkevarebygging, mener han.

Han legger til at selskapet planlegger en emisjon til i løpet av våren hvor det skal hentes inn mellom 30 og 40 millioner. Dette er penger som skal investeres i vekst, som Larsen uttrykker det.

- Vi skal ansette folk. Blant annet skal vi bygge opp tre driftssentre, et i USA, et i Europa og et i Kina. Samtidig trenger vi et salgsapparat som i første omgang vil bestå av 20 personer i Tyskland og 20 personer i England.

Til toppen